Skip to main content

Kijkje achter de schermen

In deze blog nemen we jullie mee in het technische (blog) proces, ofwel: een kijkje achter de schermen van geloofsvoer.nl
| Renco Schoemaker |

Heerlijk, nu Len van zijn blogverlof geniet kan ik eindelijk bloggen zonder voorwaarden. Jullie hebben Len een beetje leren kennen in het afgelopen anderhalf jaar dus je kan je wel voorstellen onder welke omstandigheden ik elke keer weer een blog moet schrijven. Allemaal grote onzin natuurlijk :-) Het leek me leuk jullie eens mee te nemen in ons blogproces en daarom vandaag een kijkje achter de schermen van geloofsvoer. Here we go!

Idee

Het begint met een idee. Daaraan doorgaans geen gebrek. Vorig jaar zomer heb ik gepoogd een overzicht te maken van het eerste halfjaar geloofsvoer. Vooral om zelf te ontdekken in hoeverre al die ideeën nu met elkaar samenhangen (of niet). In mijn agenda voor het tweede half jaar geloofsvoer heb ik geprobeerd een vooruitzicht te geven. Je kan zelf oordelen over hoeverre ik daar in geslaagd ben. Er staan nog wel wat punten open zeg maar. Daarom deze zomer geen nieuw vooruitzicht, ’t moet ’n beetje spontaan blijven.

Kijkje achter de schermen

Plaatje (1)

Zelf zoek ik eerst een plaatje bij mijn idee (weet niet of Len ook zo werkt). Daarvoor halen we (rechtenvrije) stock foto’s van oa de volgende websites:

Deze foto’s zijn veel te groot dus verkleinen we deze naar 1200×1800 en max 1 MB. Die gaan als ‘featured image’ mee bij onze blog, waarvoor we overigens het CMS WordPress gebruiken.

Je vindt de afbeelding terug op de homepage, maar ook op de categoriepagina’s en bovenaan de individuele blogs. Op elke pagina wordt weer een andere ‘uitsnede’ gemaakt van dezelfde ‘featured image’.

Plaatje (2)

Sinds we de lay-out van de site veranderd hebben, is het ook zo dat de afbeelding getoond wordt wanneer je een blog deelt op social media. Middels de zgn OG tags gaat het delen van onze blog altijd soepel en zoals wij dat willen ;-) Zelf gebruiken we SNAP en Buffer om de blogs te delen (en vooraf in te plannen op social media) en middels NGFB hebben de afbeeldingen altijd de juiste dimensies, met een beetje hulp van Simple Image Sizes.

In de RSS feed het juiste plaatje gaat met een beetje hulp van Featured Images in RSS w/ Size and Position. Je kan je makkelijker abonneren op deze feed zodat je nooit een blog hoeft te missen. Uiteraard kan je ons (ook) volgen op Twitter, Facebook en Google+. De RSS feed wordt afgeleverd met hulp van Feedburner.

Op social media heeft dit alles doorgaans een fraai resultaat. Neem bijvoorbeeld de laatste blog van Len:

https://www.facebook.com/geloofsvoer/posts/469064359927587

Tekst

Vervolgens komt het echte werk: het schrijven. Dat gaat de ene keer vlotter dan de andere keer. De ene keer heb je er ook meer tijd (of zin) in dan de andere keer. Lijkt me heel normaal. Doel is maximaal 800 woorden maar ik ga daar zelf nog wel eens overheen. Check bijvoorbeeld m’n laatste blog in de serie over Five Capitals… Sommige onderwerpen vergen meerdere blogs, al is het maar om je eigen gedachteproces de ruimte te kunnen geven.

Tekst zoveel mogelijk in overzichtelijke alinea’s met kopjes. Handig ook om in je tekst te linken naar eerdere blogs over onderwerpen die er aan raken. In WordPress is het ook gemakkelijk over vanalles te ‘embedden’ (insluiten) in je blog, zoals afbeeldingen, tweets, posts, video’s, audio etc. etc. Met Responsive Video Light maken we YouTube video’s responsive (goed te bekijken op elk schermformaat). PDF’s embedden kan bijvoorbeeld met Vanilla PDF Embed.

Metadata en inplannen

Zodra de tekst af is, voorzie je het geheel van ‘metadata‘. Je kiest een titel, die ivm de uitlijning op de categoriepagina’s niet te lang mag zijn. Daarvoor hebben we dan Limit a post title to X characters. Vervolgens stop je de blog in de juiste categorie (meestal ‘nadenken’) en voorzie je hem van een paar tags. Je kan eventueel nog aangeven of je een blog op de homepage wilt verbergen met WP Hide Post.

Daarna selecteer je een zoekwoord (kernwoord) waarop je zou willen dat je blog gevonden wordt in de zoekmachines. Optimalisatie op dit gebied doen we met WordPress SEO. Het toevoegen van de ‘samenvatting’ doen we via Advanced Excerpt. Als alles ingevuld is, plannen we de blog in voor vrijdag 11:00 (ons vast blogpost tijdstip).

We gebruiken Jetpack voor (oa) de deelknoppen en de gerelateerde blogs onderaan de blog pagina’s.

Tot slot

Om dit alles allemaal een beetje vlot en veilig te laten verlopen, maken we ook nog gebruik van een aantal andere plugins: Antispam Bee voor het weren van spam in het contactformulier (gemaakt met Contact Form 7). Met behulp van Insert Headers and Footers voegen we nog wat additionele scripts in, denk aan Google Analytics, fonts en favicon.

Beveiliging omhelst vanalles en nog wat en daarbij hebben we hulp van iThemes Security. De performance van de site proberen we positief te beïnvloeden met W3 Total Cache. Tot slot promoten we oude blogs (geautomatiseerd) met Revive Old Post.

Nog een snufje peper en zout, en (zw)eet smakelijk!

ps. op de rol staan nog:

  • maandelijkse nieuwsbrief mbv MailChimp met laatste vier blogs
  • wekelijkse overzichtspagina met laatste blog en nieuws van die week
  • RSS feed van alle tweets die we versturen mbv Twools (zijn er een stuk meer da alleen onze eigen blogs)
  • uitproberen Twitter for WordPress plugin (webserver is onlangs gemigreerd naar benodigde PHP versie)
  • af en toe samenwerking met Dagelijkse Broodkruimels

Iets meer over auteur Renco Schoemaker

Renco is ruim 35 jaar, man en vader van twee. Hij was eerder jeugdouderling in zijn gemeente in Zwolle. Hij mag graag fietsen, hardlopen, tv series kijken en bloggen. Luistert tot slot graag naar harde christelijke herrie.

Categorieën

Comments (1)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.