Skip to main content

God Almachtig

| Renco Schoemaker |
Mensen zeggen wel eens: “Godallemachtig”. Over Gods Almacht gaat het vandaag hier op geloofsvoer.nl. Wat betekent het als Hij Almachtig is?

Vandaag leek het mij het moment eens een onderwerp aan de snijden dat mij al een tijdje bezig houdt. Het gaat over de neiging van mensen God tot een gelijke te maken, een maatje. Een makker of iets van die strekking. Of overal in alles terug te vinden. Geen goed idee denk ik en ik zal toelichten waarom. Daarna spring ik van de hak op de tak naar een andere serieus onderwerp.

Almachtig

Er is al veel geschreven en gediscussieerd over de almacht (of niet) van God en die discussie ga ik hier zeker niet voortzetten. Niet in de laatste plaats omdat het gaandeweg meer een discussie lijkt te worden over de definitie van almacht. En ook de veelal aan gehaalde Bijbeltekst uit 2 Timotheüs 2 vind ik niet overtuigend als argument tegen Gods almacht.

13 Als wij ontrouw zijn, blijft Hij getrouw. Hij kan Zichzelf niet verloochenen. (HSV)

Omdat God zichzelf niet kan verloochenen is hij dus niet almachtig. Je merkt het al, ik denk zeker dat God wèl almachtig is. Dat betekent ook dat wij niet gelijkwaardig zijn in onze relatie met God. God is God en wij zijn mensen. God is in Jezus weliswaar mens geworden dus God = (ook) mens. Maar niet: mens = God (al zijn er die anders beweren). Een poging God aan te spreken of te beschrijven in termen van onze menselijkheid is zeker begrijpelijk, maar laten we daarbij bovenstaande wel in ons achterhoofd houden. Ik kan in deze context het boek ‘Unapologetic’ van Francis Spufford van harte aanbevelen (link). Hier een interview met hem (link).

Ongelijkwaardig

De neiging God, of liever: Jezus omdat Hij wat dichterbij staat, tot vriend te benoemen veronderstelt deze (min of meer) gelijkwaardigheid. En dit terwijl God zichzelf al in Genesis (17) bekend maakt als de Almachtige. Dat sluit iedere gelijkwaardigheid al uit.

1 Toen Abram negenennegentig jaar oud was, verscheen de HEERE aan Abram en zei tegen hem: Ik ben God, de Almachtige! Wandel voor Mijn aangezicht en wees oprecht. (HSV)

God trekt ook in Job 36 van leer. Hij geeft onmiskenbaar weer wat het verschil is tussen de mens en God. In het laatste Bijbelboek, in het laatste hoofdstuk, in de laatste paragraaf van de Bijbel beschrijft God zichzelf als de Alfa en de Omega. Het Begin en het Einde, de Eerste en de Laatste. Laat dat eens op je inwerken.

Regelmatig luister ik vanwege bovenstaande het nummer ‘I Am’ van de christelijke metalband Theocracy. Daarin gaat het ruim 10 minuten over wat en wie God allemaal is. Hieronder kan je het nummer luisteren, maar pak vooral de lyrics erbij via deze link. Een voor mij perfecte manier om het inderdaad op me in te laten werken.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/28991751″ params=”auto_play=false&hide_related=false&visual=true” width=”100%” height=”80″ iframe=”false” /]

Heerlijk

Ikzelf voel me heerlijk bij deze ongelijkwaardigheid; de wetenschap dat God zo onmetelijk veel groter en machtiger is dan ik kan bevatten. Dat hij de wereld gemaakt heeft, dat Jezus ook voor mij gekomen en gestorven is. Nu werkt dat zeker geen passieve houding in de hand, maar een dankbaar en rustig gevoel. Plus een gevoel van verantwoordelijkheid in actie te komen; het verschil te maken. Maar we hoeven en kunnen niet alles bevatten al zetten zeer veel mensen zich af tegen deze (naar mijn mening ogenschijnlijke) naïviteit. Toch is dat helemaal niet zo naïef. Lees bijvoorbeeld eens ‘God bewijzen’ van Stefan Paas (link). Onlangs nog te zien in het nationaal religiedebat (link).

Auschwitz

Maar toch. Er gebeuren dingen. Dingen die moeilijk te rijmen zijn met dat rustige en dankbare gevoel dat God zoveel machtiger is dan wij. Het blijft volgens mij niemand bespaard. Auschwitz staat als kop boven deze paragraaf model voor de verschrikkingen die plaatsvonden en –vinden. Ik nodig mijzelf en u uit de film ‘God on Trail’ te gaan kijken (recensie).

De trailer is van een dermate erbarmelijke kwaliteit dat ik hem hier niet durf te plaatsen. In de film wordt God aangeklaagd door Joden uit Auschwitz. Alleen al deze insteek intrigeert me en ik hoop de film op korte termijn ook hier op geloofsvoer.nl te voorzien van een recensie. Ik heb de antwoorden zeker niet, maar ga om die reden het vragen stellen niet uit de weg. Maar voor nu wil ik het niet veel langer meer maken.

 Het ging dus over

Om je als lezer niet met uitsluitend een verward gevoel achter te laten na het lezen van deze post, doe ik hierbij een poging de samenhang zoals die hierboven misschien onvoldoende aanwezig is uiteen te zetten.

  • God is Almachtig. Hij is hier erg duidelijk over in de Bijbel met de kanttekening dat het woord almacht zelf zeer gering voorkomt. Over de nauwe definitie van almachtig kan je in de ‘comments’ discussiëren wanneer je dat wenst.
  • Omdat God Almachtig is, en wij niet, kunnen we niet gelijkwaardig aan Hem zijn. In het praten met en over God past ons daarom respect en ontzag. Tegelijkertijd komt Hij als onze Vader onwaarschijnlijk dichtbij, want ook dat is Hij: Vader.
  • Gods almacht betekent helaas niet dat er geen verschrikkelijke dingen gebeuren. Die gebeuren wel en de vraag is of we daar God verantwoordelijk voor kunnen houden? Kunnen wij als mensen onze Schepper verantwoordelijk houden? Zo nee, hoe dan verder?

Diepe vragen vergen overpeinzing en hoogst waarschijnlijk ook een diep antwoord. Ik hoop dat we er samen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer over Renco Schoemaker

Renco is ruim 35 jaar, man en vader van twee. Hij was eerder jeugdouderling in zijn gemeente in Zwolle. Hij mag graag fietsen, hardlopen, tv series kijken en bloggen. Luistert tot slot graag naar harde christelijke herrie.