De 2024 muziek top 10 (Renco)
Wat waren de beste albums van 2024 volgens Renco?
Dit keer makkelijker dan voorgaande jaren
Gedurende het jaar kwamen er albums uit waarvan ik vrij snel wist dat die in mijn eindejaarslijst zouden moeten belanden. Het gevaar dat daarin huist is dat je op het einde van het jaar 20 albums hebt voor in je top 10, maar dat gebeurde niet. Tuurlijk, er waren enkele grensgevallen. Albums waarvan ik het jammer vind dat die mijn lijst níet halen, maar een top 10 dwingt je (terecht) tot het maken van keuze. Zo blijft alleen het écht goede werk over voor zo’n eindejaarsoverzicht. Hopelijk ontdek je weer enkele nieuwe parels!
1. Death can Wait
Being as an Ocean
“So hold on
When you feel that all your efforts are failing
Just hold on
It’s hard to see all the progress you’re making
All the monsters are creeping out from where they dwell
The corners of my mind
But I’ll just smile and wish them well
Watch the gloom retreat in light”
Met opgeheven hoofd
#post-hardcore #spokenword
Lang geleden, ergens in 2015, zag ik Being as an Ocean (BaaO) voor het eerst live op het Impericon Festival in Duitsland. Daar was ik alleen heen en dat bleek een goede keuze want ik ontdekte er de band Defeater. BaaO speelde er muziek van hun self-titled album uit datzelfde jaar. Dat brachten ze binnen één jaar (!) na hun vorige album uit. Frontman Joel Quartuccio zong – al is het vooral ‘praten’ en ‘schreeuwen’ – grotendeels vanuit het publiek. Dat vond ik even gaaf als irritant. Daarna was het teleurstelling (Waiting for the Morning to Come, 2017 – sterke single Dissolve ten spijt) na teleurstelling (Proxy: An A.N.I.M.O. Story, 2019) en moest ik tot 2024 wachten. Op wat ik meende dat wederom een teleurstelling zou zijn. Het tegenovergestelde gebeurde: opener Beautiful Agony bouwt lekker op en bleek een uitstekend voorproefje van het album Death Can Wait als geheel: melodieus, soms (kort) hard en véél minder pretentieus. Ofwel: eenvoudiger, meer gitaargedreven post-hardcore zoals voorheen. Swallowed by the Earth (lyric post) toont het brede bereik van Joel’s zang en is het schoolvoorbeeld van een catchy ‘clean vocal’ refrein. En die bridge op 2:15 bezorgt me iedere keer kippenvel.
In de melodieën en teksten zit zoveel emotie gestopt dat ik het ook wel ‘korstje krabben muziek’ noemen. Zwelgen in je emoties. Zoals in Purest Love die niet voor niets een lyric post kreeg. De mix van BaaO komt ook in Flesh and Bone, Gloom en Snake goed uit de verf zonder dat ze op elkaar lijken. Death Can Wait heeft een refrein waarbij je Joel op beide ‘frequenties’ tegelijk hoort en afsluiter The Fullness of My Being rondt af in stijl: vanaf 2:30 woorden ter overdenking en dan nog eenmaal dat refrein. 2024 was een moeilijk jaar voor me en het is lastig in woorden uit te drukken wat dit album daarin voor me heeft betekent. En nog steeds. De onbetwiste eerste plaats is voor Being as an Ocean. Welcome back!
Gloom
Spotify playlist
2. Reflection
Spoken
“You’ve given your whole life
For those who have nothing more
They’ve given up on life
Over and over again
In another life
Something from so long ago
You are the reflection of the past”
Matt Baird is back!
#hardrock #metal
De band Spoken zag ik slechts één keer live en dat was op een kaasboerderij nabij Bennekom waar we Hertog Jan bier dronken uit flesjes. Blijft een mooie anekdote. In 2003 kwamen ze bij mij op de radar toen ze tekenden bij label Tooth & Nail Records. Het zou echter nog tien jaar duren voordat we echte vrienden werden. Het album Illusion uit 2013 staat nog steeds regelmatig op en dat zie je bijv. aan lyric post Shadow over Me. Daarna werd het meer ‘poppy’ met albums Breathe Again (2015) en IX (2017). Zeven jaar zou de opvolger op zich laten wachten. Maar oh boy: wát een heerlijk hard-rock album met metalrandje. Die rif in het nummer Reflection alleen al verdiende deze lyric post. Drijvende kracht achter de band is oprichter en zanger Matt Baird. Ook hij heeft een indrukwekkend stembereik: hij zingt én schreeuw mooi waardoor een tweede zanger overbodig is. En de gitaren hè. Die krijgen lekker veel aandacht in de mix (productie van het album), maar ook in speeltijd. En het mag regelmatig lekker hard; vooral op het einde van een nummer. Echoes, Hourglass, In the Dark, The End of Time en afsluiter Be There eindigen met hard gitaarwerk en ik geniet met volle teugen. Keer op keer. Be There biedt tekstueel ook iets om op te kauwen: You said you’d always be there.
Een album eindigt niet in de lijstje als een band één of enkele dingen goed doet. Het geheel moet natuurlijk goed overeind blijven en genoeg (variatie) bieden. Met Matt’s stembereik zit dat wel goed. Awaken Me is wat langzamer terwijl Buried of 2:30 zelf even metal-ish wordt qua gitaarstemming. Let the War begin is een nummer dat niet boven het maaiveld uitkomt, maar met ballad Neven Look Away is het even ademhalen. Future is bijna bezwerend en Sleeper introduceert nog Demon Hunter’s Ryan Clarke als gast. Korn’s Brian ‘Head’ Welch was al te horen in Anymore. Hij is tevens eigenaar van het label: XOVR Records. Hoe dan ook, dat Spoken na bijna 30 jaar nog dit album maakte, verraste mij totaal. Reflection-riffs!
Reflection
Spotify playlist
3. How the Beautiful Decay
Lightworker
“They let the shadows take the flame
Within ourselves
Darkness is seething and piercing our mind
Our last remaining light
Spare us some dignity so we cannot justify
The darkness that’s seething and piercing our minds
Our last remaining light”
Ultieme, catchy metal
#metalcore #melodieus
Ten tijde van corona mocht je niet op vakantie naar het buitenland. Weet je vast nog wel. In plaats van Frankrijk werd onze (zomer)vakantiebestemming Franeker, Friesland. Toen was net debuutalbum Fury by Failure van Lightworker uit. Alles onder het label Solid State Records krijgt vanzelfsprekend een serieuze luisterbeurt. Tijdens de vele hardlooprondjes stond dat album steeds maar weer aan en ik vroeg mijzelf af: wat doet deze nieuwe band nou zo goed? Het is enerzijds onversneden metal(core) en dito gestemde gitaren en drumkit. Anderzijds biedt het qua melodieën en ‘hooks’ ruimschoots genoeg (afwisseling) om het interessant te houden. How the Beautiful Decay open ijzersterk met Hellscape: this is what you’re gonna get. Oké, je mocht wel een minuutje inkomen. First Light heeft een aangenaam, massaal refrein: toegankelijke zangmelodie ondersteund door een vracht gitaren. Om vervolgens weer genadeloos door te beuken. Ja, ik denk dat dit een treffende omschrijving is van Lightworker. De riffs op Burn Scar worden zelfs getopt met wat gitaarsolowerk. Zeker niet standaard is dit genre. Evergreen is het rustpunt halverwege waarna Mea Culpa het tempo weer oppikt. En naar de (gast) stem van Steve Cobucci van Wolves at the Gate mag ik altijd graag luisteren (live gezien in september).
Daarna zakt het album wat weg met Unmaker en Blurred Vision – het catchy chorus ten spijt. Het is vervolgens nog eenmaal beuken met Rusted Crown waarmee ik het volume van mijn boxen regelmatig tart. De bridge is ook weer zo machtig strak gespeeld. En dan de afsluiter waar ik altijd een zwak voor heb. Zo ook hier. Een totaal ander nummer waarmee de imposante zanger Joe Calderon laat horen waar hij nog meer toe in staat is. Tekstueel het zwaartepunt van het album en daarom natuurlijk tevens de albumtitel. Net na 3:00 mogen de gitaren er in vol ornaat onder en dan kan je weinig anders dan meebrullen: My eyes are open. I will let go. You don’t have to. Face this world alone. Just let go. This is how the beautiful decay. Hoop.
Rusted Crown
Spotify playlist
4. Grammy Nominated
Islander
“The blood cries out from the ground
Help me find them
Help me tie them
The blood cries out from the ground
Help me find them
Help me try them”
Zonder twijfel hun beste
#hardcore #alt-metal
Islander doet nu 10 jaar mee als band en is daarmee, vergelijken met de andere bands in deze lijst, een jonge band. Het debuutalbum uit 2014 landde destijds in mijn (eerste) eindejaarslijstje vanwege mijn waardering voor nu-metal en de P.O.D.-achtige rap/hiphop. P.O.D. maakt ook actief reclame voor Islander. Power Under Control wist mij in 2016 veel minder te boeien al weet ik niet goed waarom. Vier jaar later haakte ik weer aan al was dat aanvankelijk vanwege de indrukwekkende guest vocals. Die zijn er twee jaar later op Grammy Nominated niet, maar daarvoor in de plaats krijg je wél een zelfverzekerd alternatief (nu-)metal album opgediend. Weer die gitaren hè?! De grote troefkaart van het album is de onvoorspelbaarheid en daarmee eindigen ze zelfs (nipt) vóór P.O.D. op de lijst. Opener Witch is ook op dit album een goede graadmeter van wat je krijgt. Hoogtepunt is zonder twijfel single Ritual of Death over de moord op drie jongens van 8 jaar, in West Memphis, Arkansas. De tekst snijdt door je heen: I heard you cry mother, I heard you die mother. Climb out of your grave and find them. Gelukkig is het regelmatig lichter en toegankelijker met nummers als What a Time to be Alive en Show Me Where it Hurts. Weight of the World toont andermaal die aangename (schreeuw)stem van zanger Mikey Carvajal.
Serpents & Daggers toont weer waar Islander goed in is. De titels van de nummers doen direct denken aan memorabele melodieën. Maar nergens weet je waar je aan toe bent omdat nummers niet de conventionele structuur kennen. Het wordt iets experimentele richting het einde van het album met old-school Psalm of Eternia als aandenken aan hoe je als band zowel die melodieën memorabel, als het nummer verrassend houdt: You have the power, you have the name. You have the power to give it all away. Lekker die synth eronder. Net daarvoor toont nummer Kayfabe nog even hoe je het tempo er in kunt houden. Al met al een zeer divers album dat mij ruim voldoende wist te bieden voor deze vierde plaats. Repeat-repeat-repeat.
Ritual of Death
Spotify playlist
5. Veritas
P.O.D.
“Everybody suffers, so when is enough enough?
Tomorrow isn’t promised, so today we coming up?
This is our struggle!
We are one!
This is our fight!”
Na ruim 20 jaar dan toch!
#nu-metal #rapcore
Veritas is het 11e album van P.O.D. en verschijnt 30 jaar na debuutalbum Snuff the Punk (1994). Daar zitten maar twee albums bij die ik luister: Fundamental Elements of Southtown (1999) en vooral Satellite uit 2001 met daarop wereldberoemde singles als Alive, Boom en Youth of the Nation. Daarna kwamen zes (!) albums die eigenlijk ronduit tegenvielen. Ik zeg je: dan verlies je de hoop dat een band ooit zichzelf nog kan herpakken (of je wilt niet accepteren dat een band nu eenmaal een richting in ging die jou niet bevalt). Wat ook meespeelt is dat de teksten van Sonny Sandoval regelmatig nogal afgezaagd zijn. En dat is nadat de wat verontrustende album cover je aanstaarde. Of vooral die zwarte, niet-bestaande ogen. Dat is de aanloop richting het aanzetten van Veritas dat opent met nummer Drop. En daarna I Got That waar de gitaren ruim baan krijgen. En dan Afraid to Die met de nummeropbouw van weleer. En dan denk je: zou het dan toch? Ja, het zou toch. Veritas blijkt gewoon een héél fijn album dat qua stijl teruggrijpt op het fenomenale Satellite uit 2001. Dead Right is lekker off-beat terwijl Breaking (lyric post) je bij de strot grijpt, vooral tijdens de brigde: The grass still withers, and the flower falls. Gitaren krijgen andermaal ruim baan in Lay me Down en I Won’t Bow Down. Je krijgt vanzelf zin om mee te blèren: the top of every mountain is the bottom of another.
Het album zakt niet in op de gebruikelijke plek want Lies We Tell Ourselves toont maar weer eens dat ‘eenvoud’ zo aangenaam kan zijn. Het is muzikaal geen prog metal, maar het beklijft wel. Het album piekt richting het einde met We Are One met dat o zo aangename refrein. Ook hier: je schreeuwt vanzelf mee: this is our struggle! Vocaal zit er een aantal leuke, korte variaties in en net voor 2:00 zet er een werkelijk heerlijk stukje instrumentale muziek in. Afsluiter Feeling Strange is ‘signature’ P.O.D. en het album sluit er waardig mee af. Die gitaarsolo helpt goed mee. Voor een band die al zo lang bestaat is het nu teleurstellend dat ik ze (nog!) nooit live zag (deze werd geannuleerd). Al ruim 20 jaar boeit me dat niets, maar Veritas moet ik live horen. Moet. Fingers crossed!
We are One (Our Struggle)
Spotify playlist
6. Spiral in a Straight Line
Touché Amoré
“It’s a force of habit (It takes patience to break)
It’s a force of habit
It takes patience to break
It takes patience to break”
It takes patience to break
#hardcore #punk
Ja, deze punky-post-hardcore gasten kwamen al vaker voorbij hier op geloofsvoer. Ik leerde ze kennen in het kielzog van La Dispute en later kwam daar ook Defeater bij. Een groep bands die zich zo’n 12 jaar geleden aan elkaar verbonden onder de naam ‘the wave’. La Dispute en Touché Amoré brachten zelfs samen een split-EP uit en sindsdien hoop ik op een gezamenlijke tour… Maar ja, waarom zouden ze? Individueel krijgen ze de poppodia ook wel vol. In 2016 belandde meesterwerk Stage Four op de eerste plaats. Een doorleefd album dat gaat over de moeder van zanger Jeremy die stierf aan kanker toen hij aan het toeren was. Lament volgde in 2020 met daarop die prachtige single Limelight. Toch ging de afgelopen jaren vaker Stage Four aan dan Lament, maar met dit nieuwe album Spiral in a Straight Line komt daar (allicht) verandering in. Openers Nobody’s en Disasters laten er geen misverstand over bestaan: ten diepste is dit punkrock in kortdurende nummers, geserveerd met de raspende stem van Jeremy Bolm. De ervaring leert dat zijn stem live inmiddels beter overeind blijft dan die van La Dispute zanger Jordan Dreyer. Hal Ashby gaat over een (iets) andere boeg en is meer ingetogen waarna het werkelijk prachtige Force of Habit mij keer op keer kippenvel bezorgd. Tekstueel verbeeldend en muzikaal aangrijpend; wat een vondst qua akkoorden. Heerlijk, dat basloopje. It takes patience to break! Die basgitaar is ook heerlijk aanwezig in Altitude.
De drums zijn meer aanwezig in This Routine; een nummer waarin je in shoegaze stijl kunt opgaan. Finalist luister je voor dat heerlijke refrein om vervolgens Lou Barlow te treffen in Subversion. Een nummer met een aanloop dat vanaf 02:00 echt op stoom is. I can’t see beyond the years behind me and it’s staggering – op een bed van de Barlow’s vocalen. In het voorlaatste nummer blèr ik lekker mee op Held together by spit and a wish. The foundation’s cracked. The foundation’s split. En dan de afsluiter Goodbye for Now, met ook Julien Baker die we al hoorden op Limelight. Balancerend op de rand van ‘overdone’ (door herhaling) en briljant. Ik opteer (nipt) voor het laatste: We say goodbye for now and I’ll try to come around.
Force of Habit
Spotify playlist
7. OMNI part 2
Project 86
“You’ll know me by the face of terror
You’ll know me by the image of ruin
She rides upon the backs of lifeless horses
Ascending to dominion
Rising from the lake of static voices”
Schwab’s still here
#hardcore #metal
Belofte maakt schuld, zo zal frontman en zanger Andrew Schwab gedacht hebben toen zijn Kickstart campagne voor het nieuwe album OMNI zo lekker ging dat hij impulsief (?) riep dat het een dubbelaar zou worden! En zo geschiedde: vlak na OMNI part 1 (stond vorig jaar op twee) verscheen begin dit jaar OMNI part, jawel, 2. Dit jaar verscheen daarnaast óók nog een OMNI live album én zag ik ze wederom live tijdens Loud & Proud in Duitsland. Wat een jaar! Qua marketing is part 2 vooral een ‘afterthought’ met wat orenschijnlijk vreemde B-sides, maar ik ontdekte dat dit juist wat muzikale ademruimte gaf. Immers, OMNI Part 1 zit conceptueel zo ‘dicht’ dat er voor rariteiten geen plek is. Wat Metatropolis deed voor Part 1, deed (en doet!) UltravioleNt voor Part 2. Ook live was dit zeer goed te pruimen: You’ll know me by the face of terror. You’ll know me by the image of ruin. Jaja, dat schreeuwen wij gewoon mee. Complete the Circle heeft heerlijk old-school gitaarwerk onder het refrein: To remake we first destroy. En eigenlijk is het gewoon één groot feest der chaos daarna met nummers als The Ex and the Why, Taser 5.0 en het (uptempo) Pariah. Gedurfde, edgy nummers die OMNI part 1 niet haalden. Nummers als Boiling the Ocean en Shambolic missen een goede hook of sterk refrein en ‘slepen’ daardoor wat. De tweede helft van het album is daarmee van mindere kwaliteit.
Lonely Code maakt dat ten dele goed voordat ge(s)laagde afsluiter Medusa een meer melodieuze punt plaatst achter een aangename bak chaotische herrie. Schwab’s reboot van zijn band en stem heeft wat mij betreft uitstekend gewerkt. Hij is nog altijd even laks met het verkopen van zijn ‘merch’ bij optredens. Daarover gesproken: de rebrand van Project 86 naar P86:OMNI is visueel totaal geen vooruitgang. Ik vind de stijl, het lettertype en de kleuren ronduit lelijk zal zeker niks kopen. Tot slot fronste ik mijn wenkbrauwen wel toen hij tijdens het Loud & Proud optreden het thema van de OMNI dubbelaar nogal bijbels begon te laden met eindtijd gedachten enzo. Pfff, niks nieuws onder de zon, dacht ik vooral. Enfin, muzikaal waardeer ik zijn muziek toch al bijna 25 jaar en dat is niet niks!
UltravioleNt
Spotify playlist
8. Every Sound Has A Color In The Valley Of Night
Night Verses
“[instrumental]”
Inventieve gitaarmuren
#metal #progrock
Mijn waardering voor instrumentale muziek is iets van de laatste (max 5) jaren. Er was toen een opleving onder bands in mijn genre om instrumentale versies van albums uit te brengen. Enkele daarvan bleven verrassend goed overeind, zo zonder zang(er). Recent nog deelde ik het nummer Pleistocene van The Ocean (Collective) dat in die categorie valt. Daar tegenaan schurkt het instrumentaal zeer aangename I Let It In and It Took Everything van de band Loathe. In het epische EP hoekje van mijn eindejaarslijst van vorig jaar trof je een EP van de instrumentale band Night Verses aan en deze zomer presenteerde ik je het nummer Arrival van ‘dubbel EP’ Every Sound Has a Color in the Valley of Night. Jaja, merk het verschil op tussen een instrumentaal álbum uitbrengen of een instrumentale bánd zijn. Dat laatste is dus Night Verses (sinds 2018) en met een speelduur van ruim 1 uur is het album wel meer geworden dan twee EP’s bij elkaar. De vraag is natuurlijk of zo’n album (speelduur) instrumentaal overeind blijft en het antwoord is een niet-verrassend, volmondig ja! De nummers 1 t/m 7 stonden op EP1 en 8 t/m 14 op EP2 terwijl het geheel van 14 nummers op plek 8 staat in mijn lijst. Dit zijn muzikanten die niet alleen hun instrumenten op indrukwekkende wijze meester zijn, maar daarnaast ook in staat blijken om – steeds weer – vernieuwende melodieën en arrangementen te produceren waar het heerlijk (soms hard) naar luisteren en/of wegdromen is. Ook live, zo hoop ik nog eens mee te maken.
Je leest het al, ik ga vooralsnog niet in op wát er dan precies zo goed is aan dit album. Ik blijk dat lastig(er) te vinden voor een instrumentaal album. Het album is allereerst zeer afwisselend: van dromerige melodieën totdat vuige muren van gitaar die diagonaal over je heen walsen. Soms poppy, soms metal, soms industrial en soms een vrij briljante, gelaagde mix van alles wat. Toegeven, al met al is en blijft het een vrij stevige plaat. Eentje die regelmatig lekkere, off-beat gitaarpracht tentoonspreidt. De basgitarist is bijna permanent aan het soleren en de drummer schraagt elk sferisch deel met bijpassende percussie(!). Al met al een heel compleet en ‘af’ album dat regelmatig aan staat. Wees wel gewaarschuwd: de muzikale variëteit maakt het een veeleisend album. Maar de beloning, die is er (evenals ruim voldoende adempauzes).
Karma Wheel
Spotify playlist
9. Vega
Anberlin
“Touch of the knife
Fully collide
Slowly enter
The Vega era now
Failing to speak
Watching you breathe
Slowly enter
The Vega era now”
Van Matty mag het harder
#rock #hardcore
Maar liefst 18 albums heb ik in mijn muziekcollectie, van de band Anberlin. Slechts éénmaal zag ik ze live – ergens in een kelder in Amersfoort (nu: Fluor) – in hun lange bestaansgeschiedenis. Ook hier allereerst een verwijzing naar de epische EP hoek van vorig jaar want daar trof je al de EP Convinced aan, als opvolger van de al evenzo geslaagde EP Silverline uit 2022. En ik moet nog even melding maken van hun COVID-productiviteit: ze brachten maar liefst vijf livestream recordings uit in 2020-2021. Maar dit alles was na de lang vooraf aangekondigde break-up in 2014: zanger Stephen Christian had er geen trek meer in. En eind 2023 had ‘ie er opnieuw geen trek meer in en werd bekend gemaakt dat Memphis May Fire zanger Matty Mullins hem zou opvolgen. Hun album Remade in Misery kreeg in 2022 nog een ‘honorable mention’ van me. Met Mullins bracht de band twee singles uit: eerst Walk Alone en daarna klapper Seven. Nee, zo stevig hoorde ik Anberlin niet eerder. Pak deze twee singles plus alle nummers van de voornoemde twee EP’s en daar is, voila, het album Vega. Dat klinkt gelukkig in de oren minder als knip- en plakwerk, mag ik wel zeggen. Het is juist een aangenaam divers (pop)rock album geworden, met een vleugje hard-rock. En dus meer dan een “cash grab”. Animals begint lekker melodieus en na Seven ben je wel “aan”. Circles is dromeriger, zoals ik Anberlin ook ken.
Lacerate kwam al voorbij in een lyric post. Het poppy Banshee contrasteert aangenaam met het scherpere (bas)gitaarwerk van Nothing Lost. De single waar het allemaal (opnieuw) mee begon twee jaar volgt: Two Graves. Het is allemaal alsof ik nog éénmaal kan en mag genieten van wat Anberlin biedt. Na nog enkele vergelijkbaar prettige nummers (daarom ook plekje 9..) sluit Vega sterk af met het dromerige Nothing More. Alleen al voor die outro zet ik soms dat nummer (opnieuw) aan. De totstandkoming van dit album was nogal rommelig en verwarrend voor fans, maar ik ben blij met het resultaat. En ik ben erg benieuwd wat de toekomst voor Anberlin inhoudt. Ik mag toch hopen dat ze iemand kunnen betalen die een fatsoenlijke album cover ontwerpt. Wat een afgrijselijk ding zeg. O ja! Er is alweer een nieuwe single uit! High Stakes.
Seven
Spotify playlist
10. Your Mind has been Poisoned
Seven Spirits Burning
“But Jesus is so simple
What have you added to the cross
If all the joy you had is lost
And you have turned your wonder into the greatest doubt
Why aren’t you able to receive
The love designed to set you free
From a destructive mind”
Onvervalste NL relimetal
#metal #metalcore
Al heel veel jaren kom ik op praktisch elk metal concert in binnen- en buitenland een blonde knakker tegen die, naar mijn smaak, net wat te opzichtig aanwezig is. Anders gezegd, je kan niet om zijn aanwezigheid heen (in de moshpit). Ik denk niet dat ik overdrijf als ik stel dat we het hier wel over een periode van 20 jaar hebben. Aanvankelijk irriteerde het me, maar gaandeweg ben ik steeds meer gaan denken: mooi dat we hier als fans bij elkaar zijn. Ieder beleeft zo’n optreden op een eigen manier. De blonde knakker blijkt een fraaie strot te hebben, Levi Remijnse te heten en zanger te zijn van de band Seven Spirits Burning. Een vijfkoppige metalband uit Zoetermeer die al sinds 2015 blijkt te bestaan én afgelopen zomer speelde op Graceland Festival. Your Mind has been Poisoned is een debut album dat bijna 50 minuten klokt, bestaat uit 10 nummers met (dus) een aangename speelduur per track en in het genre metal- en mathcore. Opener Summon the Holy Rollers is lekker, maar het refrein doet afbreuk aan de rest. Het stembereik van Levi zeer indrukwekkend in Final Shot (en andere nummers) waarna twee singles volgen: Kill the Messenger en Legalism → Destruction. Het refrein van de eerste is hier juist erg sterk: But Jesus is so simple. What have you added to the cross. If all the joy you had is lost. De tweede heeft een aansprekende tekst met een catchy ‘bridge’ (kan dat, in matchcore?): Religious advisory. I am so sick of all your shit, I won’t have any part in it.
Het album houdt de gang er goed in, is oprecht en intens. Eigenlijk moet je de (sub)genres nog verder verrijken met death metal, deathcore, black metal, groove metal en post-metal. Het maakt dit een goed te pruimen debutalbum. Levi kan ook nog eens mooi zingen bewijst hij in Changes. Daarnaast is het nog de beuk erin met End of Religion dat ook weer fijn varieert zeg. Het album sluit sferisch en waardig af met The Pastor is Dead. En als je Mountain of Souls van Becoming the Archetype zo kan schreeuwen, dan ben je een grote baas. En een aflevering The BlackSheep Podcast is not to be sneezed at! Keep it up Seven Spirits Burning.
Kill the Messenger
Spotify playlist
Dat was er nipt niet in kwam…
Dit is het plekje waar ik dan alsnog een beetje vals speel. Want ik heb toch de drang je te tippen op enkele albums die, om wat voor reden dan ook, bovenstaande lijst niet haalden. Allereerst is dat hard-rock album Isolationist van the band Fight the Fade. Gewoon goed. De instrumentale post-rockers van God is an Astronaut kwamen met het prachtige Embers, maar één instrumentaal album in mijn lijst leek me afdoende. Als lyric post kwam al In the Darkness voorbij en dat album Another Side of You klinkt lekker. De nieuwe Linkin Park kreeg menig luisterbeurt evenals Rhapsody of Fire, Skillet, Slechtvalk (lyric post!), The Smashing Pumpkins, Twenty One Pilots en tot slot, toch vooral ter aanmoediging: luister het nieuwe album Yesterwynde van Nightwish. Vooral single An Ocean of Strange Islands – front-to-back.