Skip to main content

Arooj Aftab

Saans Lo

Dick wil jullie laten kennismaken met Arooj Aftab en haar prachtige album Vulture Prince. Het nummer Saans Lo wordt uitgelicht. Luister mee!
| Dick Sluiter

Vorig jaar kwam ik op het spoor van Arooj Aftab toen haar album Vulture Prince bovenaan de 40 beste albums van 2021 in de Volkskrant. Vrij laat zou je kunnen opmerken, want dit is natuurlijk een eindejaarslijstje, maar andermaal een goudmijn om nieuwe muziek te ontdekken. En zo gold dat dus ook voor de Arooj Aftab.

Klein en stil meesterwerk

Arooj Aftab bleek bezig aan een ware triomftocht, waarbij haar live optredens ook nog eens zeer indrukwekkend schenen te zijn. Dat laatste kan ik ondertussen beamen. Ik mocht haar zien optreden tijdens de afgelopen editie van Down the Rabbit Hole op de ‘vroege’ zondagmorgen. Een plek in de line-up die meestal duidt op rustige (kwaliteits) muziek voor de ‘echte’ muziekfan. De rest ligt immers nog zijn roes uit te slapen van de (zaterdag) nacht ervoor. Een prachtig optreden die de live reputatie onderstreepte en haar nummers nog meer diepgang gaven dan dat ze al deden.

Maar wie is Arooj Aftab en waarom wordt album Vulture Prince zo goed ontvangen?  Hierbij moet ik bovengenoemde Volkskrant recensie aanhalen, want ik zou het niet mooier kunnen verwoorden:

Onze onbetwiste nummer 1 is geen daverende popplaat of een ambitieus en niet eerder vertoond klassiek project. Ons album van het jaar is een klein en stil meesterwerk. Een album als een zachte meditatie in een gefrustreerde, doorgedraaide en steeds bozer wordende wereld.   

Arooj Aftab (36) groeide op in de Pakistaanse stad Lahore. Daar raakte ze betoverd door de menselijke stem, de eeuwenoude muziek uit de regio en de Perzische dichtkunst van de ghazel. Daarnaast waren de jazz van Billie Holiday en de Amerikaanse r&b van grote invloed. In 2005 verkaste Aftab met haar ouders naar New York. Ze meldde zich aan bij het conservatorium in Boston, Berklee College of Music, waar ze muziekproductie en jazz studeerde. Ondertussen bouwde ze aan haar magische mengmuziek, die nu tot ons komt met het album Vulture Prince.

Wat hoor je nu eigenlijk op dit beste album van 2021? Is het jazz, folk of neoklassiek, of iets dat we vroeger ‘wereldmuziek’ noemden? En hoe kan die donkere en hypnotiserende stem, met haar feilloos en bedachtzaam vibrato dat je soms de keel dichtknijpt, daar zo makkelijk doorheen stromen, in antieke en onmiskenbaar Perzische klankkleuren en melodielijnen?

Aftab bewerkte eeuwenoude soefipoëzie tot zeven hallucinante muziekstukken, begeleid door vooral harp, viool, gitaar en een flard elektronica. Haar liederen zijn beklemmend en ontroerend mooi, en je hoeft het Urdu niet machtig te zijn om te voelen waarover het gaat; over eeuwigheid die het alledaagse overstijgt, over liefde, overgave en mystiek. In het diepgrondige en spirituele nummer Saans Lo zingt zij over de desolate wereld waarin we zijn terechtgekomen en de noodzaak om elkaar beet te pakken en te blijven ademhalen.

Arooj Aftab knoopt eeuwen aan dichtkunst en muziek aan elkaar, en zweeft langs alle denkbare genres. Vulture Prince is een album dat ons leert dat we troost kunnen vinden als we diep in de ziel graven en onder het oppervlak van de dagelijkse bak ellende weten te kijken. Een meditatie die we allemaal kunnen gebruiken, op weg naar 2022.

Het dikgedrukte stuk uit de Volkskrant recensie is de reden waarom ik dit op Geloofsvoer wil plaatsen. De teksten maken gevoelens en emoties los, die voor mij dicht tegen het religieuze aan schuren, zonder dat ik mijn vinger er precies kan leggen wat dat dan precies is. En ik hoef er ook geen woorden aan te geven, de teksten zijn in het Urdu, en de muziek kan daarom zonder afleiding binnen komen en haar werk doen. Ik heb de vertaling overigens wel bijgevoegd, maar zelf heb ik die niet nodig. Het album spreekt al duidelijk taal voor mij.

Arooj Aftab

Video

“Vertaling: Pick up the pieces of your broken heart. Breathe!”

Lyrics

De Engelse vertaling van de lyrics (met dank aan een gebruiker op Reddit). Die zijn oorspronkelijk geschreven in het Urdu, zie onder.

Pick up the pieces of your broken heart
Breathe
In this desolate universe
There may be no one else, but at least you, yourself, are [you exist] Breathe
They may not be here, but their memory runs through the veins.

Breathe

They may not care for [about] you but
At least their thought is intoxicating [for you]

These days will pass, too
Love will take on a new effect again
Again, will the beauty of womankind be revealed
Breathe

Heartbeat, gaze, voice
Shining night [sic] Beautiful faces
Breathe

Originele lyrics

Dil ke bikhre tukray chun lo
Saans lo
Iss weeraan jahaan mein
Koi nahin par tum khud tau ho
Saans lo
Woh naa sahee par uss ki yaad lahoo mein daurtee phirtee tau hai
Saans lo

Usee tumhaari fikr naahin par
Uss ke khyaal mein suroor tau hai

Guzr jaayeinge yeh bhee din
Phir le gi chaahat nyaa asar
Phir ho ga inkhishaafe husne zan
Saan lo

Dharkan nazar aawaz
Chamakti raat
Haseen chehre
Saans lo

Saans Lo

In een interview met Pitchfork, die ook haar album positief recenseerde, vertelt ze over het makingsproces van het nummer ‘Saans Lo’.

The lyrics to “Saans Lo” were written by your friend who passed away, Annie Ali Khan. How did you think about situating her words, and the accompanying composition, with poetry written so long ago?

I wasn’t thinking, “Oh, write this and put it onto Vulture Prince.” It was just happening as a process of my own grief, and made sense that it should go in an album even though it’s just voice and guitar. It’s something I didn’t even really instrumentalize. It’s an incomplete song. It grew legs and walked into the album itself. I woke up and had the voice note of the melody there.

Do you remember recording it?

Vaguely. When that stuff happened, I became very solitudinal. It wasn’t dark or anything, I was just thinking. I have a patio in my house and I would just sit there and look at the garden and drink whiskey. I wasn’t crying. I don’t think my state of mind was sad. One of the nights, I looked through our emails and saw that she had sent me this poem. I was reading the poem and drinking. I was by myself, and I guess I started to sing it. Then I went to bed. I saw the voice recording the next day and I was like, “This is so beautiful.”

Iets meer over auteur Dick Sluiter

Dick is zo’n 35 jaar, getrouwd en vader van twee kinderen. Hij is zeer geïnteresseerd in alles wat met religie te maken heeft, van kunst tot wetenschap en van traditioneel tot postmodern.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.