Johnny Cash ontviel ons al in 2003, maar was een zeer gerespecteerd en gewaardeerd muzikant, met name van countrymuziek. Bekend om zijn lage (bariton-)stem en bijnaam ‘Man in black’, zijn live opnames in de gevangenissen (Folsom Prison en San Quentin), maar ook de biografische film Walk the Line (De vertolking van June Carter leverde Reese Witherspoon een Oscar op). Een ruig leven vol alcohol- en drugsproblemen bracht hem veel problemen, maar na deze verslavingen eindelijk achter zich gelaten te hebben, hervond Cash zijn christelijk geloof. June Carter speelde een grote rol bij dit herstel. Johnny Cash zou later stellen dat zij én God zijn leven hebben gered. Zij speelt ook een prominente rol in de clip van Hurt.
Nu terug naar de video. We horen en zien een zichtbare oude en kwetsbare zanger te midden van vergankelijke symbolen en memorabilia van zijn omvangrijke carrière zingen over… Ja, waar zingt hij eigenlijk over? Verschillende interpretaties zingen rond: gaat het over zelf pijniging, drugs verslaving, Cash ruige verleden? De clip lijkt aan te sturen op het laatste, maar er is genoeg ruimte voor andere (eigen) interpretaties. De video is doorsneden met christelijke symboliek en verleden en heden lopen door elkaar. En wat de clip bijzonder maakt, gezien de thematiek van vergankelijkheid: June Carter zou drie maanden na het maken overlijden. En het huis uit de video (familiehuis van Cash) niet lang erna volledig afbranden.
Het nummer is overigens een cover, het origineel is van Nine Inch Nails. (Onder de video en lyrics een reactie van de zanger Trent Reznor op deze cover). De lyric tekst is nagenoeg hetzelfde behalve één regel: “I wear this crown of shit” werd door Cash veranderd in “I wear this crown of thorns”. De doornenkroon verwijst naar Jezus (o.a. Matteüs 27:29) gedurende de vernederingen voorafgaande aan zijn kruisiging. De daaropvolgende tekstregel lijkt hierdoor ook een andere betekenis te krijgen: “upon my liar’s chair”, de mislukkingen van Cash om gedurende zijn leven aan Jezus idealen te kunnen voldoen/te kunnen volgen en de gevoelens die dat besef bij hem teweeg brengen.
Geef een reactie