De short laat zien dat het niet meer vanzelfsprekend is dat je de aandacht nog weet vast te houden (voor lange tijd). Dit was natuurlijk altijd al een discussie tussen een oude en nieuwe generatie, je moet je immers ergens tegen afzetten, maar het huidige tijdsgewricht lijkt de kloof wel te vergroten. Dit gaat dan ook niet alleen over religieuze tradities, maar over meerdere zaken. Informatie moet sneller en krachtiger worden overgebracht om de aandacht ten minste even vast te houden. Films van tegenwoordig kenmerken zich door een steeds snellere opeenvolging van beelden, waarbij je ogen vaak niet meer weten waar te kijken.
Muziekartiesten merken dat luisteraars niet meer een heel album kunnen afluisteren, dus de release van singles is de belangrijkste aandachttrekker geworden. Menig boekenwinkel heeft zijn deuren moeten sluiten, dat is echt niet alleen vanwege de E-readers als concurrentie, maar ook omdat men simpelweg de tijd en rust niet meer heeft om een boek te lezen. Liever krijgen we onze teksten via een interactieve website, met allerlei opties om de tekst te ‘verrijken’. Informatieoverdracht in het algemeen moet meer zintuigen aanspreken dan bijvoorbeeld, zoals hierboven al genoemd, alleen platte tekst, maar dit moet ook worden aangevuld met audio en video.
Rituelen
Ook de kerk en andere religieuze instituten hebben te maken met deze afleiding/korte aandachtsspanne. Religieuze rituelen voldoen in dat opzicht niet meer aan de eisen van de burger die ze op andere vlakken in hun leven wel vervuld zien worden, althans op het gebied van snelle en gevarieerde informatieoverdracht. De religieuze rituelen blijken bijvoorbeeld te archaïsch in taalgebruik, duren te lang, vanwege kennisgebrek ontstaat ook nog eens verwarring en wordt er al snel afgehaakt etc.
Geef een reactie