Skip to main content

Kijkje achter de schermen 2

Vandaag een kijkje achter de schermen van geloofsvoer.nl. Wat zit er qua techniek eigenlijk allemaal achter?
| Renco Schoemaker |

Vorig jaar zomer schreef ik een blog met de titel ‘Kijkje achter de schermen‘. In die blog nam ik jullie mee in het proces van het schrijven van een blog én in de techniek erachter. We gebruiken (nog steeds) het Content Management Systeem (CMS) WordPress met een YOOtheme thema uit 2014 (Peak). Achter de schermen is er in het afgelopen jaar wel degelijk één en ander veranderd/geprofessionaliseerd. Voor de liefhebber vandaag een update die hopelijk als inspiratie zal dienen voor je (toekomstige) eigen website/blog!

Nieuwsbrief

Na de vorige blog over dit onderwerp, die ik schreef in juli 2015, plaatste ik in september 2015 een reactie met daarin de boodschap dat een aantal zaken doorgevoerd zijn. Zoals je waarschijnlijk weet versturen we nu maandelijks een nieuwsbrief. Met behulp van Thrive Content Builder heb ik daar een speciale landingspagina voor gebouwd: https://geloofsvoer.nl/nieuwsbrief/. Zoals je kan zien, wijkt de lay-out van deze pagina erg af van het reguliere ’template’.

Het inschrijfformuliertje heb ik middels MailChimp for WordPress Premium gekoppeld aan mijn Mailchimp account. Daar heb ik een template voor de maandelijkse nieuwsbrief gebouwd en via onze RSS feed wordt deze nieuwsbrief elke maand automatisch gevuld met content (blogs) en daarna verstuurd. Het hele proces is dus geautomatiseerd. De RSS feed loopt trouwens eerst nog via Feedburner.

Kijkje achter de schermen 2

Snelheid

Een aantal zaken is niet of minder goed zichtbaar voor jou als bezoeker. Maar in de afgelopen maanden heb ik wel degelijk een aantal zaken (laten) aanpassen onder de motorkap waardoor de website aanzienlijk sneller laadt. Een belangrijke wijziging is de ingebruikname van een Content Delivery Network (CDN). We maken daarvoor gebruik van MaxCDN. In het kort komt het er op neer dat veel kleine bestanden (CSS, Javascript) en afbeeldingen nu vanaf een andere webserver worden geladen. Onze webserver bij Matrix IT hoeft zo niet al het werk meer zelf te doen met als resultaat een site die sneller laadt. Een paar verdere optimalisaties:

  • afbeeldingen worden bij het uploaden direct al gecomprimeerd via WP Smush PRO. Scheelt MB’s, scheelt laadtijd
  • caching voor niet-ingelogde bezoekers (jij dus) geoptimaliseerd m.b.v. WP Rocket. Scheelt verzoeken naar de webserver, scheelt laadtijd
  • de anti-spam pluging Antispam Bee vervangen voor Akismet omdat de eerst plugin de website onnodig vertraagde
  • sneller zoeken met relevantere zoekresultaten doen we met Search WP omdat de standaard zoekfunctie niet al te best is

Zichtbaar voor jou

Een aantal wijzigingen en/of nieuwe functionaliteiten zijn wél direct zichtbaar voor jou. Zo heb ik bij een enkele blog (check bijv. deze) gebruik gemaakt van ‘uitvouwbare tekst’. We gebruiken daar Collapse-O-Matic voor: Vouw mij uit

Handig voor achtergrondinformatie, Bijbelteksten of wat dan ook.

Voor het invoegen van video’s gebruiken we nog steeds Responsive Video Light. Video’s schalen zo mee met het scherm waarop je de blog leest. Hetzelfde doen we inmiddels voor Soundcloud fragmenten (muziek, podcasts) en daarvoor gebruiken we Soundcloud Master. Onze oudere blogs die je met (on)regelmaat voorbij ziet komen op Twitter en Facebook stellen we eenmalig in met Revive Old Post Pro.

Lees je onze blogs op je mobiel? Dan zie je daar heb menu dat ik gebouwd heb met behulp van ShiftNav Pro. Onderaan elke blog zie je sinds een aantal maanden een ‘blokje’ over mij, met twee tabbladen. Dat kan m.b.v. Starbox terwijl de drie gerelateerde blogs onderaan worden getoond mb.v. Jetpack.

Onzichtbaar voor jou

Uiteraard zijn er nog meer zaken die níet zichtbaar zijn voor jou als bezoeker. Middels iThemes Security Pro en Jetpack beveiligen we onze blog. Met WPSSO zorgen we ervoor dat blogs die gedeeld worden op social media altijd zo gedeeld worden zoals wij dat willen. Bij het inplannen van een blog, je weet wel: vrijdag 11:00, plannen we ook de social media berichten in. Daarvoor gebruiken we Social Networks Auto Poster Pro. Zoekmachineoptimalisatie geschiedt m.b.v. Yoast SEO.

Tot slot houden we de zaak overzichtelijk aan de ‘achterkant’ van de website met o.a. Admin Columns. Broken Link Checker houdt voor ons bij of alle linkjes nog wel werken maar laat daarbij helaas de URL’s van ‘embedded’ media achterwege. Het kan dus nog steeds voorkomen dat een YouTube video of Soundcloud fragment inmiddels niet meer beschikbaar is. Je kan ons daarover contacten (formulier gebouwd met Contact Form 7 :).

Onderhoud doen we periodiek met WP DBManager en WP Optimize. Gaat er toch iets mis? Dan hebben we WP Rollback nog. En vanzelfsprekend maken we frequent een gehele backup van de website en database. Daarvoor leunen we echter niet op WordPress zelf, maar op de Plesk hostingomgeving.

En verder

Na de technische professionaliseringsslag wil ik nu stappen gaan maken op de visuele kant van geloofsvoer. Het wordt tijd afscheid te nemen van dit thema uit 2014. Deze maand komt, naar verwachting, YOOtheme Pro uit voor WordPress. Zodra ik mij dit eigen heb gemaakt en het me bevalt zal ik waarschijnlijk geloofsvoer.nl gaan ombouwen om zo maximaal gebruik te kunnen maken van alles wat YOOtheme Pro te bieden heeft (check hier een demo).

De standaard structuur (het ’template’) laat ik meer en meer los zodat iedere blog een eigen indeling, typografie en visuele stijl kan krijgen. Voor nu nog toekomstmuziek, maar wie weet wat 2017 brengt!

Iets meer over auteur Renco Schoemaker

Renco is ruim 35 jaar, man en vader van twee. Hij was eerder jeugdouderling in zijn gemeente in Zwolle. Hij mag graag fietsen, hardlopen, tv series kijken en bloggen. Luistert tot slot graag naar harde christelijke herrie.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.