Renco’s serie top 2×10
Tweemaal een top 10: 60min en 30min series.
Een snelle blik op mijn Trakt statistieken laat zien dat het qua aantallen een vrij gemiddeld jaar is geworden. Wederom rond de 850 afleveringen met een piek in januari en oktober. De meeste series keek ik dit jaar op de dinsdag en de minste op de vrijdag. Net als vorig jaar valt op dat het tijdstip van 22:00 veruit het meest populair is. Zal iets te maken hebben met het tijdstip van naar bed gaan; dat van mij en van mijn vrouw. Enfin.
Dit jaar had ik wat meer moeite met het samenstellen van de lijst. Er zat veel prima materiaal (Black Mirror, Such Brave Girls) tussen, ook genoeg goed materiaal (Ballard, Porni, Dark Winds). Maar in deze eindejaarslijst belandt een serie alleen als ie écht goed is. Tegelijkertijd moet je het doen met wat je dat jaar kijkt en dit jaar ligt de algehele lat kennelijk wat lager (The Rehearsal verraste). Geen zorgen, de aanbevelingen zijn er niet minder welgemeend onder! Wel heb ik een list uitgehaald: vorig jaar december keek ik This Is England en die tipte ik toen in de inleiding omdat het te laat was die nog op te nemen in de lijst van 2024. Maar de indruk die die serie maakte was zo groot, dat ik ‘em niet achterwege kon laten. En ja, dat is een understatement…
Gelukkig is The Handmaid’s Tale helemaal achter de rug zeg. Nu Only Murders at the Building nog: erbarmelijk vijfde seizoen. Seizoen 2 van The Last of Us viel, overall, wat tegen en als ik me ooit nog bedenk wat ik vind van Severance laat ik je dat weten, okay? O ja! Ben zowaar begonnen aan Yellowstone. Nu maar hopen dat ‘ie veel minder soapy is dan Territory… Dat vond ik op een gegeven moment wat weg hebben van GTST. Tot 2026!
In het kort
In het lang – De max 60min top 10
10. Rivals
Seizoen 1
Heb erg getwijfeld of ik deze serie wel moest gaan kijken. Het leek me wat karikaturaal qua stijl en plat qua plot. De eerste reviews bevestigden dat voorgevoel, maar wekten óók mijn interesse. Dus besloot ik het maar gewoon te proberen en kijk: een (nipte) plaats in mijn eindejaarslijst! Maar goed, dat had natuurlijk net zo goed anders kunnen lopen. Maar deze serie wist direct de vermakelijke aandacht van mij en mijn vrouw te pakken. Alex Hassell vertolkt de onuitstaanbare Rupert Campbell-Black met verve en zijn tegenspeler Declan O’Hara wordt gespeeld door Aidan Turner. David Tennant is van de partij en gelukkig zijn het niet alleen maar kerels. Wel maken de kerels vooral ruzie met elkaar, ondanks én dankzij vrouwen. Zo is er dochter Taggie (van Declan) die een zwak krijgt voor Rupert, en ook de vrouw van Declan lust er wel pap van. Met of zonder Rupert. Nog even terug naar Taggie: zij heeft werkelijk een belachelijke rol in deze serie. Ze lijkt ook maar één gezichtsuitdrukking te hebben. Maar ik kon er heerlijk om lachen omdat de serie zichzelf zelden serieus neemt. Het zit toch goed genoeg in elkaar qua plot, sets en acteerwerk. Het werd dus een prima serie-snack!
9. Love & Death
Seizoen 1
Deze serie kent twee delen en een traag tempo. Er is een breed uitgesponnen deel vóór en de aftermath van ná. Daartussen zit een heftige gebeurtenis die ik niet zag aankomen omdat ik mij (bewust) niet in het verhaal verdiept had. Overigens is dat verhaal gebaseerd op de werkelijkheid: in de jaren 80 speelde zich op hoofdlijn daadwerkelijk af wat je in de serie ziet. Een andere serie (Candy) vertelde vrij recent dit verhaal ook al in een serie. Beetje vreemde timing. De schrijver en maker van de serie maakte eerder Big Little Lies en die beviel goed. De grootste rol is weggelegd voor Elizabeth Olsen en zij draagt de serie als Candy Montgomery met verve. Knap hoe zij in het voor én na geloofwaardig blijft en met haar gezichtsuitdrukkingen zoveel weet over te brengen. Je denkt steeds: nu stort ze in – hoe kan het anders. Ze zal afbreken en als dat dan (weer) niet gebeurt én je gelooft dat als kijker, ja dan heb je te maken met sterk acteerwerk. Clunky Jesse Plemons – die ik vooral ken uit de onvolprezen classic Friday Night Lights, en later Breaking Bad – is vooral naïef, lief, zwijgzaam en onhandig. Alsof het leven zich afspeelt en hij daarnaast ook nog bestaat. Een aanrader voor de slow-TV liefhebbers.
8. The Righteous Gemstones
Seizoen 4
Het huwelijk tussen Danny McBride en zender HBO bevalt mij al jaren goed. Het begon met Eastbound & Down, gevolgd door Vice Principals en nu het vierde en laatste seizoen van The Righteous Gemstones. Hij speelt een werkelijk onuitstaanbare (kan hij anders?) zoon van de voorganger Eli die de leider is van een ‘megachurch’ met de daarbij behorende rijkdom. Naast McBride als Jesse zijn er nog even gestoorde kinderen Kelvin en Judy en haar man BJ (tja, wat een afkorting). De drie kinderen hebben een zeer verontrustende (en vermakelijke!) omgangsvorm met elkaar en met hun vader Eli (John Goodman!) die weduwnaar is. En Walter Goggins als ‘Baby Billy Freeman’ is een briljante zet. Wat een script! Maar goed, in dit vierde en laatste seizoen krijgt de diepere reden van al dit totaal gestoorde (en vermakelijke) gedrag een grotere rol. Er wordt duidelijk toegewerkt naar een soort verlossing voor ze en dat werkte voor me. Zonder die laag was de serie niets anders dan vermakelijk geweest. Maar ik merk dat ik als kijker ook begon te hopen, te wensen dat dit gezin verlost kon worden van hun onderlinge dynamiek. En die kwam op onverwacht ontroerende wijze.
7. I Know This Much Is True
Seizoen 1
Deze serie dreigt te bezwijken onder haar eigen thematiek. Man, ik ben wel wat gewend durf ik te zeggen, maar Mark Ruffalo zet een dermate ‘zware’ Dominick neer dat je deze serie met mate moet consumeren. Ruffalo speelt daarnaast óók de tweelingbroer Thomas die lijdt aan paranoïde schizofrenie. Wat mij betreft tweemaal een indrukwekkende (acteer)prestatie tegen het decor van de jaren ’90 en de Golfoorlog. Nogmaals, de hoeveelheid ellende is pittig, maar het script en acteerwerk hielden mij toch geboeid gedurende de zes afleveringen. De tijdslijn zit vernuftig in elkaar en naarmate de (kijk)tijd vordert, grijpen de verhaal- en tijdslijnen steeds meer in elkaar en wíl je het daadwerkelijk helemaal afkijken. Soms met een brok in je keel. Ook wil ik nog noemen dat Kathryn Hahn wederom overtuigend was – ik raad ook haar andere series aan – en vooral Rosie O’Donnell als Lisa Sheffer, maatschappelijk werker bij het instituut waar schizofrene Thomas is opgenomen. Op de momenten waarop het allemaal wat teveel werd, net als voor Dominick zelf, kwam zij te redding. Voor ons, de kijker, en voor hem. Dit is er eentje voor de bezwaarde ziel en met een bescheiden verlossing. Maar mooi.
6. Persona (Sahsiyet)
Seizoen 1
Meermalen heb ik hier al opgeschept over mijn cultureel ‘verheven’ smaak als het om TV series gaat. Menig Oost-Europese onder het label ‘HBO Europe‘ keek ik en datzelfde kan ik zeggen over het eveneens ter ziele gegane ‘HBO Nordic‘. Een enkele serie is geweldig en haalt deze lijst, maar inderdaad: het merendeel is ‘mediocre’ en soms valt het simpelweg tegen (zie onderaan). Persona is mijn eerste Turkse serie en beviel mij zeer goed! Hoofdpersoon Agah is een gepensioneerde weduwnaar en voormalig ambtenaar. Hij ontdekt dat hij Alzheimer heeft en dat maakt dat hij ‘handelt’ naar een groot geheim uit zijn verleden. Handelen betekent hier dat hij zich ontpopt tot (gebrekkige) seriemoordenaar, maar dan wel eentje met een nogal onbezorgde en achteloze levenshouding. Zijn dochter, zo las ik ergens, heeft een net zo vervelende rol als de zus van Tony Soprano. Spot on! Agah wordt op de hielen gezeten door politieagent Nevra en langzaamaan ontvouwt zich een onvoorspelbaar verhaal waar beide een historie in hebben. Visueel weet de serie te overtuigen door veel kleur en (be)licht(ing). Helaas haakte ik bij het nogal andere seizoen 2 direct af. Maar seizoen 1 is origineel!
5. The Sixth Commandment
Seizoen 1
Hoe sneu ook: de ‘cover’ van een tv-serie heeft een effect op het beeld dat ik er van vorm. En de cover bij deze serie nodigde níet uit tot het gaan kijken van deze (mini)serie. Maar de recensies waren zo lovend dat ik alsnog overstag ging. De serie draait om kerkwerker Ben Field die vriendschappen sluit met oude, alleenstaande mensen. Zijn intenties lijken, zeker de eerste afleveringen, oprecht van aard, maar gaandeweg krijg je door hoe de vork in de steel zit. Zodra het testament is aangepast worden de oudjes ziek totdat ze het begeven. Het waargebeurde verhaal van gepensioneerde schooldirecteur Peter Farquhar staat in de eerste afleveringen centraal en wordt op het scherm gebracht door acteur Timothy Spall die dat zeer indrukwekkend en overtuigend doet. Je hart breekt als zijn hart breekt. Het feit dat hij zijn homoseksualiteit niet anders kan zien dan een gruwel is soms hartverscheurend. En dat brengt Spall op je over zonder veel woorden te gebruiken. Maar ook de zieke Ben (Éanna Hardwicke) blijft sterk overeind in het verhaal dat steeds meer zicht biedt op hoe hij handelt en is. De bijrollen zijn ook dik in orde dus ja, kijken maar. Ondanks de cover.
4. My Brilliant Friend
Seizoen 4
Ja, ik lijk wel een plaat die blijft steken. Net als de voorgaande seizoenen krijgt ook dit vierde en laatste seizoen een plekje in de ranking. Wat een prachtige serie waar ik andermaal helemaal in op ging. Het deed me zelfs besluiten nog even door te kijken naar Italiaans TV-vakwerk. Seizoen 2 en 3 hadden dezelfde Lenù en Lila, maar net als de actricewissel van 1 naar 2, had ik weinig last van de wissel van 3 naar 4. De productie van deze serie is zo goed dankzij de diepe zakken van HBO, dat iedere aflevering wel een kleine film op zich lijkt. Tijd wordt opgerekt dan wel ingedikt en ik vond het allemaal oké. De relatie tussen Lenù (voor Dick) en Lila blijft vanzelfsprekend de kern van deze serie en gelukkig maar. Lenù weet niet goed waar haar toekomst ligt wanneer ze vermoedt en ontdekt dat Nino niet is wie hij zegt. Er volgen verhitte confrontaties en, uiteraard, vlijmscherpe woorden van Lila. De vrouwen gaan door het vuur voor elkaar, maar tolereren elkaar tegelijkertijd maar nét. Die paradoxale relatie levert nog eenmaal een prachtige kijkervaring op die mij zeker in de laatste aflevering niet onberoerd liet. Een waardig slot(seizoen) van een prachtig epos waarin ik maar al te graag ‘verbleef’.
3. The Hunter (Il Cacciatore)
Seizoen 1-3
Ingegeven door het Italiaans uit My Brillant Friend (L’amica geniale) besloot ik te beginnen aan Il Cacciatore, ofwel: The Hunter. Ik ben van mening dat de Italianen zélf toch echt de beste mafiaseries maken en na Gomorrah en haar spinoffs zocht ik naar wat nieuws voor deze ‘itch’. Dat werd The Hunter waarin, naar voorbeeld van The Wire en The Sopranos, de lijn tussen goed en slecht niet zo duidelijk is. En tegelijkertijd ook weer wel, afhankelijk van het abstractieniveau waarop je kijkt. Beide kanten krijgen in ieder geval evenveel tijd op het scherm en dat maakt dat het soms retespannend is, a la The Wire. Wat ook a la The Wire is, zijn de vele personages die nauwelijks een intro krijgen. Maar hierin investeren wordt ruimschoots beloond. De hoofdpersoon is de onconventionele, maar vooral arrogante Severio Barone die samenwerkt met Carlo Mazza en door de seizoenen heen een vriendschap ontwikkelen die ontroert. Hun baas steunt de beide mannen en hun team waar het kan, maar behaalde successen verbleken omdat de ‘grote mannen’ niet worden gepakt: Leoluca Bagarella, Vito Vitale en Giovannie Brusca. Een gelaagd kat en muisspel van het hoogste niveau is wat je als kijker krijgt. Wauw.
2. Landman
Seizoen 1
Het voornemen te beginnen aan het genre western heb ik al enige jaren en inmiddels ben ik daadwerkelijk begonnen aan Yellowstone. Maar Billy Bob Thornton maakte dat ik eerst Landman keek, ook van western wonderboy Taylor Sheridan. Thornton vond ik eerder sterk in Fargo en vooral Goliath. Tussen Landman en Yellowstone keek ik ook Territory (Netflix), maar die kan je beter overslaan. Niet alles is glad te strijken met mooie beelden. Landman biedt gelukkig veel meer inhoud al moeten de vrouwen zich neerleggen bij rollen die vooral lijken te draaien om hun fysieke aantrekkelijkheid (vandaar bovenstaande afbeelding). Dat brengt juist Thornton, in de rol van Tommy Norris, regelmatig in lastige situaties die hij moet weten te combineren met alle ‘lastige situaties’ die hij beroepshalve al dient op te lossen. Geen straf daarbij ook John Hamm te treffen. Het script waarmee iedereen het moet doen biedt vele treffende, scherpe “quotable” teksten. En Tommy Norris is duidelijk en hard als het moet, en vriendelijk en goedlachs als het kan. Maar altijd, altijd scherp van tong. De olievelden in Texax bieden een prachtig decor voor extreme werkomstandigheden. Op naar seizoen 2.
1. This Is England
Seizoen 1-3
Als jaarlijkse top 10 schrijver zit er een gat in december. De series die je dan kijkt landen niet in de kijklijst van dat jaar én niet in die van volgend jaar. Daarmee breek ik nu door This is England op één te noteren. Wát een serie was dit hé. De gelijknamige film keek ik jaren geleden al eens en maakte indruk, maar van de serie (‘86, ‘88 en ‘90) was het nog niet gekomen. This is England gaat vol op het emotionele orgel en ik liet me er maar wat graag in meevoeren. Je gaat houden van personages als Lol, Woody, Kelly, Milky, Gadget, Shaun en Harvey. Ze maken nare dingen mee, hele nare dingen. De scène waarin Lol (Vicky McClure) wordt verkracht hakt er hard in. Relaties zijn lastig en ‘messy’. En toch slagen ze er onderling en als groep in hoopvol vooruit te kijken. De narigheid die ze samen doormaken smeedt een band van ongekende diepgang. Regelmatig knalt het op het scherm, maar scènes waarbij ze allemaal samen onbezorgd ouwehoeren en plezier hebben maakten bij mij evenveel indruk. De tijdsgeest van de jaren tachtig doordrenkt de serie en alles samen maakt This is England voor mij alsnog de beste serie van 2025. Kijk eerst de film (nogmaals) en laat je meevoeren.
In het kort
In het lang – De max 30min top 10
10. The Witchfinder
Seizoen 1
Wanneer Tim Key en Daisy Cooper samen een serie maken, dan kijk ik. Tim Key vond ik al erg grappig in Pls Like en This Time with Alan Partridge terwijl Daisy Cooper natuurlijk bekend werd met het vrij briljante This Country. Daarna zag ik haar in Avenue 5, Rain Dogs en Am I Being Unreasonable? Al deze series kan ik aanraden en ook deze combo tussen Key & Cooper werkt goed genoeg voor een 10e plaats. Het plot is meer een excuus voor gevatte dialogen en de boekdelen sprekende gelaatsuitdrukkingen van de acteur en actrice. Key vertolkt de Withfinder als Gideon Bannister en heeft het op zich genomen Thomasine Gooch (Cooper) af te leveren als heks en daarvoor een beloning op te strijken. Want tja, Thomasine is immers niet getrouwd. Nu waren er wel meer ongetrouwde vrouwen, maar: “There’s something not right about the way you’re unmarried,” Enfin, Thomasine is zowel slimmer als verbaal sterker dan Gideon en juist daarin blinkt de serie uit. Op een zeker moment trekken ze door een dorp met zeer bedenkelijke inwoners, o.a. Rosie Cavaliero die ik herkende uit haar glansrol in Hunderby (zie onderaan). Op een zeker moment vallen de kwartjes bij Thomasine, en vervolgens Gideon. Geweldig.
9. Stath Lets Flats
Seizoen 1-3
Nog zo’n serie die je laat liggen op basis van de ‘cover’. Maar die je kijkt vanwege de cast en de schrijver. Zo kwam en kom ik Jamie Demetriou regelmatig tegen in series vanwege mijn voorliefde voor Britse humor. Noemenswaardig is in ieder geval Ellie & Natasia. Prachtige humor en beide actrices hebben ook in een rol in Stath Lets Flats: Natasia Demetriou en Ellie White. Dit trio levert heerlijk ongemakkelijke humor zoals ik daar geen genoeg van kan krijgen. Stath (Demetriou) is makelaar in het kantoor van zijn vader Vasos waar ook zijn (ja, echte) zus Sophie werkt. Sophie heeft het buskruit niet uitgevonden, zeg maar. En is vooral uit op Al (Alastair Roberts!). Er is een vete met een concurrerend makelaarskantoor: Smethwicks. De bezichtigingen gaan vanzelfsprekend totaal mis vanwege de heersende incompetentie. Het resultaat is veel fysieke humor en timing grapjes vanwege het gebrekkige Engels. Want ja, de familie is Grieks. Regelmatig moest ik hardop lachen, zeker naarmate de afleveringen vorderden. Het verhaal krijgt ook een emotionele onderlaag en de serie eindigt zeer sterk. Stoppen op het hoogtepunt, heel goed. Tijdens het kijken zal je gegarandeerd lachen, I promise.
8. Bump
Seizoen 1-2
Een Australische serie die ik op het spoor kwam via de (steeds) lovende recensies op The Guardian. Toch mijn kompas in tv-serie land. Een serie die ik met plezier keek, al zijn we nog niet op de helft. Deze maand verscheen er zelfs een heuse ‘Christmas special’ waarvan ik vermoedde dat dit alleen gebruikelijk was voor de Britten. Het verhaal, zowel het drama als de humor, draait om Oly (Nathalie Morris) die onverwacht en ongewenst zwanger is van Santi (Carlos Sanson Jr). Terwijl ze nog op school zitten moeten – en later: willen – ze er op één of andere manier uitkomen. Het is vooral het acteerwerk waardoor ik geboeid bleef. Het ensemble staat naast Oly & Santi en hun kindje om de ouders van Oly (Angie & Dom) en de vader (Matias) en intense stiefmoeder van Santi (Rosa). Wat niet helpt is dat de ouders van Oly uit elkaar gaan omdat 1) het huwelijk z’n langste tijd gehad had, maar 2) omdat Angie wat voelt voor Matias. Die ook haar collega is op de school waar ook Oly en Santi zitten. Man, wat klinkt dit soapy! Toch wordt het nergens goedkoop of ‘overwrought‘, maar blijft het daarentegen geloofwaardig, grappig en een serie waarvan ik blij ben dat er nog meerdere seizoenen op me (ons) staan te wachten.
7. Just Act Normal
Seizoen 1
Drie kinderen moeten verder nu hun moeder overleden is. Ze besluiten haar dood voor zichzelf te houden en hun leven, voor zover dat gaat, te leven en de autoriteiten te vermijden. In ieder geval totdat de oudste, Tiana, 18 jaar wordt. En met schulden en armoede blijkt dat een flinke opgave. Overal dreigt gevaar in verschillende verschijningsvormen. De jongste dochter Tanika komt op het vizier van Miss Jenkins die een gat, nee: mal, in haar kinderloze hart heeft ter omvang van Tanika. En zo komt langzaamaan de leugen aan het licht. Redding komt op hartverwarmende wijze uit onverwachte hoek: schuldeiser “Dr. Feeldgood” trekt bij de kinderen in – hij is amper ouder dan ze – en houdt nipt de zaak bijeen. Acteur Sam Buchanan maakt diepe indruk en hoop ik nog vaak op het (tv-)scherm te treffen. Hij speelde ook in het heerlijk lachwekkende Such Brave Girls waarvan dit jaar seizoen 2 verscheen. Just Act Normal bezwijkt niet onder haar thematiek; het script weet steeds genoeg ‘lucht’ in de afleveringen te houden om zinken te voorkomen. Het is ook regelmatig grappig – niet onbelangrijk. Humor zou er áltijd moeten (kunnen) zijn, zelfs in de meest uitzichtloze situaties. Hartverwarmende serie.
6. Man Like Mobeen
Seizoen 1-5
Ieder trek trek ik er een Britse classic doorheen. Vorig jaar was dat Peep Show die ook in mijn lijst eindigde. Dit jaar keek ik naar Guz Khan’s serie Man Like Mobeen waarvan het vijfde ook het laatste seizoen was. Hij liet zijn beroep als leerkracht achter zich toen hij viraal ging op Youtube als Mobeen. Dat werd later (in 2017) de serie Man Like Mobeen op BBC Three. Mobeen is een ex-drugdealer in Birmingham die nog wel de reputatie heeft, maar afstand wil doen van het criminele circuit omdat hij nu de zorg heeft voor zijn grofgebekte 15-jarige zusje. Dat blijkt nogal lastig, ondanks en dankzij zijn vrienden: de intelligente Nate en naïeve (en zeer komische) Eight. Perry Fitzpatrick is ook van de partij als politieagent Harper die, verderop in de serie, een even hechte als onwaarschijnlijke vriendschap opbouwt met de drie mannen. Tussen de (aangenaam) oppervlakkig grappen door gaat het over criminaliteit, racisme en armoede. Maar deze vormen eigenlijk vooraf het “decor” van de serie. De ‘manboobs’ van Mobeen, de povere lengte van Sajid (die vanaf S4 de rol van Eight overneemt) en de vele ‘basterds’ van de geweldige Uncle Shady (comediant Mark Silcox) houden het voorál erg grappig. Soms is er ook echt spanning en dat combineert maar nét.
5. Mo
Seizoen 2
Het eerste seizoen van Mo maakt al indruk op me. En dat gebeurt niet vaak met een Netflix serie omdat die op voorhand zoveel ‘vinkjes’ moeten zetten dat je doorgaans een gedrocht van een compromis overhoudt. Ja sorry, dat moest er (weer eens) uit. Mohammed Amer speelt zijn semi-autobiografische zelf in deze serie die hij maakte met Ramy Youssef die al eens voorbij kwam. Mo Najjar is een Palestijnse vluchteling in Houston, Texas. In het eerste seizoen maakten we al kennis met de vele vooroordelen, het kansloze systeem waarin ze al 22 jaar (!) wachten op een uitspraak op hun verzoek tot asiel en het feit dat eigenlijk niemand lijkt te weten waar en wat Palestina is. In dit tweede seizoen zit Mo vast in Mexico waar hij ogenschijnlijk een prima leven heeft. Maar in werkelijkheid kan hij geen kant op: ook niet meer terug naar de VS. Verderop in de serie lukt dit toch en dan volgen er enkele afleveringen die werkelijk prachtig zijn. De betekenis van eten (bereiden) in verschillende culturen, de onverwoestbare familieband (ijzersterk acteerwerk van Omar Elba als autistische broer Sameer) en de uitzichtloze situatie van onderdrukte Palestijnen; het komt pre 7-10-2023 zó authentiek en mooi bij elkaar.
4. The Bear
Seizoen 4
Met The Bear was ik na het op z’n best matige derde seizoen wel klaar. Seizoen 1 eindigde toendertijd in mijn top 3 en seizoen 2 vond ik ook goed. Maar seizoen 3, wat was dat joh? Een pretentieuze tijdsverkwisting en daarom begon ik met lage verwachtingen en de nodige weerstand aan seizoen 4. Ook de cover vond ik stom. De eerste paar afleveringen kabbelden op zich aangenaam voort, maar het niveau van seizoen 1 en 2 werd by far niet gehaald. Voor mij – en vele anderen – kwam het echter allemaal zeer goed bij elkaar in de 7e aflevering: Wedding. Daarvoor was er al wel sprake van een opgaande lijn anders was ik wel afgetaaid. Wát een prachtige aflevering, die zo goed werkt omdat er een (emotionele) laag wordt aangeboord die, grotendeels buiten mijn opmerkzaamheid om, was opgebouwd in de voorgaande afleveringen (en seizoenen). En een gastrol van Bob Odenkirk is not to be sneezed at. Matriarch Donna (Jamie Lee Curtis) – voor kijkers zeker bekend van het eerdere kerstdiner – speelt andermaal ijzersterk. Onderhuidse spanningen, familiebanden en -drama zoals je die niet léést in het script maar wel voelde. Het komt allemaal bij elkaar. The Bear is back.
3. The Studio
Seizoen 1
Apple TV heeft meer te bieden dan alleen maar (goede) sci-fi series. Severance was me wel iets teveel ‘Lost seizoen 4 en later’ om in deze lijst te landen, maar The Studio durfde ik wel aan met Seth Rogan die ik eerder tipte in Platonic. Die kreeg overigens dit jaar een tweede seizoen dat wat achterbleef bij het debut. Terug naar The Studio: een zeer originele en vermakelijke serie die ik met veel plezier keek. En een cast waar je u tegen zegt. Rogan speelt Matt Remick, een cinefiel die onverwachts hoofd van een studio wordt en daar, je verwacht het niet, totaal niet geschikt voor (b)lijkt. Daarna gaat het in 10 afleveringen helemaal van de rails; soms subtiel en soms met totale chaos, maar (bijna) altijd erg grappig. Satire van een hoog niveau is wat je krijgt opgediend. De scherpte van het geweldige script deed me regelmatig denken aan Veep en beschouw dat als een groot compliment. De scène met Bryan Cranston helemaal van de wereld op het toneel van een groot filmfestival blijft me bij evenals het verhaal dat daaraan vooraf ging. De schrijvers en acteurs hebben er zichtbaar veel plezier in met dat materiaal en hun acteerervaring iets unieks te creëren. And boy does it pay off.
2. Saxondale
Seizoen 1-2
Het eerste seizoen van The Dry vond ik al sterk en het 2e seizoen houdt dat niveau vast. Het succes komt grotendeels door Ierse actrice Roisin Gallagher. Ze draagt met haar personage Shiv de serie, maar wordt prettig bijgestaan door bijv. vader Tom (Ciarán Hinds), zus Caroline (Siobhán Cullen) en in dit tweede seizoen ook door ‘nieuwe vriend van haar moeder’ Finbar (Michael McElhatton). Wat een hatelijke mafklapper is dat! Prachtig. Het is ook in deze serie weer zo’n heerlijk zooitje familie bij elkaar. De titel van de serie verwijst naar het feit dat Shiv ‘droog staat’ van alcohol na een vervelende voorgeschiedenis waar we als kijken vooral naar moeten raden. Zo door de jaren heen ontwaar ik de rode draad in mijn TV-serie smaak: zwarte humor in scherpe dialogen tussen een disfunctionele groep mensen tegen de achtergrond van eerdere, huidige of toekomstig emotioneel zware gebeurtenissen. The Dry checks all the boxes. Het is heerlijk geschreven en met verve tot leven gebracht door de acteurs. Vanzelfsprekend hoop ik op een even slim, lachwekkend als droevig 3e seizoen. Kijken!
1. Here We Go
Seizoen 1-3
Saxondale is an acquired taste, dat realiseer ik mij. En nog een obscure ook. Here We Go durf ik echter probleemloos aan eenieder aan te raden. Deze serie zit zo ontzettend goed in elkaar dat ik regelmatig stukjes opnieuw keek om er simpelweg nog eens even hard om te kunnen lachen! Een sitcom met een indrukwekkende cast en een subliem script. Laat dat maar aan Tom Basden over die ik leerde kennen in The Wrong Mans, After Life en Mandy. In Here We Go speelt hij broer Robin van hoofdpersoon Rachel (Katherine Parkinson uit o.a. The IT Crowd) die getrouwd is met Paul (Jim Howick uit Ghosts). Samen hebben ze twee kids: de snarky Amy en zoon Sam die eigenlijk alles filmt. Robin heeft ook een geweldige vriendin: Cherry (Tori Allen-Martin). En dan is er nog de moeder van Paul: Sue, die wordt gespeeld door Alison Steadman. Geef dit talent een script en de magie voltrekt zich bijna als vanzelf. Bijna iedere aflevering bevat wel een ‘proest’ scène en regelmatig denk je op ’t einde: oeh, dit hebben ze weer mooi ‘full circle’ gebracht. Het is een toegankelijkere soort humor die goed werkt i.c.m. de ‘single camera documentary’ insteek. Zonder de twijfel de beste en de leukste!
Tot slot
Van mijn eerdere to-watch lijstje zijn er ook weer enkele afgevoerd. Zonder te kijken dus. Omdat het simpelweg teveel series zijn en, als naar verloop van tijd, de interesse wegebt dan moet je daaruit gewoon conclusies trekken. Dus zo laat ik Say Nothing en Pachinko aan mij voorbij gaan. En eigenlijk moet ik me niet meer wagen aan ‘kijk voornemens’ voor het komende jaar. Maar toch, ik zou wel graag Adolescence zien (die vast in de eindejaarlijst van Dick staat) en ook Hal & Harper, IT: Welcome to Derry, Plur1bus, Slow Horses, That Dirty Bag en Your Friends & Neighbors. Dat gaat natuurlijk helemaal niet goedkomen als je net begonnen met aan het hele Yellowstone epos. Hieronder tref je nog enkele sympathieke series die de lijst net niet haalden of omdat ze was obscuur zijn. En ja, ik probeer je ook te weerhouden van het kijken van teleurstellende, of zelfs slechte, series. Daarom ook daarvoor weer een hoekje gereserveerd. Ltr!
Honorable mentions
Big Boys
Seizoen 3
Dit is een machtig sympathieke serie die waardig afsluit met de derde en laatste seizoen. Het is vooral grappig, maar heeft ook een serieuze ondertoon. Tja, hoe kan het ook anders. Jack (homo) en Danny (hetero) sluiten en hartverwarmende vriendschap in het eerste jaar van ‘uni’. Er gebeuren aangrijpende dingen, maar ze worden (meestal) lichtvoetig gebracht.
Wolf Hall
Seizoen 2
Totaal niet zien aankomen dat deze uitstekende serie een tweede seizoen ()’The Mirror and the Light’) zou krijgen. Het niveau van het eerste seizoen wordt wat mij betreft zeker gehaald. Intriges, strategieën en je mond kunnen houden. Mark Rylance speelt wederom sterk als Thomas Cromwell en ook Damian Lewis als volwassen-kind Henry VIII. Alles is dik in orde.
Hunderby
Seizoen 1-2
De afgelopen jaren kwam er al meer in mijn eindejaarslijsten voorbij voor Julia Davis. Deze ontbrak tot op heden. Wederom een even vermakelijke als verontrustende serie. Deze humor is zo vreselijk ongemakkelijk dat ik er alleen maar hartelijk (ven vaak hardop) op kan lachen. Nu ik haar backlog heb weggekeken is het wachten op een nieuwe parel van Julia Davis.
Funboys
Seizoen 1
Over ongemakkelijke humor gesproken: Funboys kan er wat van. Drie (begin) twintigers staan centraal in deze serie, inclusief hun seksuele frustraties en totale onbeholpenheid rondom het andere geslacht. Er zitten meerdere scènes in die van Julia David (zie hierboven) hadden kunnen komen. Eentje op een zwaan op een meer en eentje in een schuur op het land. Op ’t netvlies.
Tegenvallers
Good Girls
Seizoen 4
Tot nu toe aardig vermaak. Een sterke cast van drie vrouwen die in Good Girls het foute pad op gaan omdat de financiën in de VS ontoereikend zijn voor het niveau ‘middenklasse’. Het wordt van kwaad tot ergers, maar in seizoen 1 en 2 toch vooral grappig, zeker in de dialogen. In seizoen 3 werd het (te) donker waardoor de serie uit balans raakte en seizoen 4 is overbodige rommel.
I May Destroy You
Seizoen 1
Hier had ik hoge verwachtingen van. Een nieuwe serie van en met Michaela Coel die alom werd geroemd. Wat wordt verstaan onder ‘sexual consent’? – is de centrale vraag die steeds pijnlijker en confronterender op tafel komt naarmate de serie vordert. Maar mijn grote probleem tijdens het kijken is dat het verhaal me gewoon niet pakte. De diepgang ging aan me voorbij.
The Sleepers
Seizoen 1
Niet alle Oost-Europese ‘HBO Europe’ series zijn van het niveau Wasteland (Pustina), Umbre of Golden Life (Aranyélet). Alhoewel The Sleepers slaagt als ’time piece’ en het niveau op ’t einde wat aantrekt, zit er gewoonweg niet genoeg in. Het script is uitgerekt en het acteerwerk is niet van het niveau dat ik graag zie. Alleen voor de fans van Tsjecho-Slowakije, denk ik.
The White Lotus
Seizoen 3
Seizoen 3 was niet slecht, maar viel me gewoon tegen. Het haalt niet het niveau van de eerdere twee seizoenen. Het acteerwerk is in orde, de locatie is om je vingers bij af te likken en het acteerwerk in dik in orde. De soundtrack wat raar, maar toch ook leuk. Alleen ging het (verhaal) nergens heen. Waar heb ik nou naar zitten kijken? Ik heb niet veel nodig, maar geef me íets.