De Dood van de Zoon


Afgelopen vrijdag bezocht ik, bij wijze van een ‘vroege Goede Vrijdag’, een passie-uitvoering (zo heet dat dan) genaamd: De Dood van de Zoon (link website). Niet onbelangrijk: mijn moeder haakte op het laatste moment ook aan. Net zoals ik op twitter kennis had gemaakt met @dedoodvandezoon, had zij ook via (mijn) tweets kennis gemaakt. Waarom ik dat noem? Omdat, achteraf bezien, je beter samen met iemand naar De Dood van de Zoon kan gaan. Waarom? Omdat je dan kan napraten. Want dat wil je, niet direct na afloop, maar wel daarna. Mijn moeder leest dit bericht ook dus ik verwacht op korte termijn een uitnodiging ;-)

Social Media

De website schaalde lekker op mijn mobiele telefoon: sta je direct 2 punten voor. Let op: je staat niet meteen 2 punten achter als je website dat niet doet, maar je blijft dan gewoon op nul. Hoe dan ook, gemak dient de mens nietwaar? Ik noem dat omdat ik het zelf waardeer wanneer een gezelschap de inzet van web & social media serieus neemt. Er is interactie op Twitter en Facebook plus de website is gewoon heel erg strak. Gaat het daar om? Zeker niet, maar in het stadium ‘interesse wekken’ helpt het zeker mee. Na afloop denk je niet meer aan dit soort zaken (tenzij je een artikel voor geloofsvoer.nl schrijft), hoofdzaak is zeer goed te scheiden van bijzaak.

Try-out

Goed, op naar de doopsgezinde kerk in Zwolle op 4 april. De laatste rij gaf me de mogelijkheid de stoel iets naar achteren te plaatsen want mijn benen pasten er anders niet tussen. Het was de eerste ‘dienst’ van zes, achtereenvolgens: Zwolle, Haarlem, Hengelo, Utrecht, Delft en Ede. Eerlijk gezegd wist ik niet goed wat te verwachten, maar dat was oké. Het stoorde me niet en ik kon het gewoon op me af laten komen. Heel prettig dat al in het begin werd medegedeeld: niet klappen. Super. Daarna werd al vrij snel duidelijk dat het niet een kneuterige, en licht aandoenlijke, try-out zou worden.

Veelzijdig

De formule is als volgt: een verteller vertelt steeds stukken over de laatste uren van Jezus’ leven. Op innemende wijze mag ik wel zeggen! Het was gewoon ‘echt’. Deze gesproken gedeeltes werden steeds opgevolgd door muzieknummers die qua tekst en/of sfeer goed passen. Gespeeld door getalenteerde mensen mag ik wel toevoegen. In het begin zag je ze soms nog wat zoekend naar elkaar kijken (“Wanneer zetten we weer in?”), maar al vrij snel zat iedereen goed in z’n rol/element/instrument. De tekst ga ik niet met u doornemen, die weet u in de Bijbel wel te vinden. De nummers zijn goed gekozen en ook qua stijl afwisselend. Dit resulteert in een muzikaal veelzijdige vertelling van het einde van Jezus’ leven.

Muziek

Zonder alles weg te geven, noem ik hieronder toch een aantal nummers die mij aanspraken/aangrepen.

Tijdens het schrijven zet ik een aantal van bovenstaande nummers op. En dat hakt er nog steeds goed in.

Gáán

Dat muziek voor veel mensen, inclusief mijzelf, een ingang kan zijn voor diepe emoties was mij bekend. Dat het de lijdensweg van Jezus, die we zo vaak gelezen hebben waardoor ze gaandeweg van haar betekenis gestript kan zijn, ook nieuw leven in kan blazen is mij nu eveneens bekend. En hoe. De Dood van de Zoon getuigt van Bijbeltrouw, ingetogenheid, talent, passie, respect en ook: diepe droefenis. Ik kan eenieder aanraden een bezoek te brengen.

Slik

En wie slikt niet wat weg, wanneer aan het einde van de dienst de zo veelzeggende woorden worden gesproken: Rust zacht, lieve Meester.

Renco Schoemaker

Renco Schoemaker

Blogger at geloofsvoer.nl
Renco is 32 jaar, man van Sara en vader van Joah (5) en Lotta (2). Hij was jeugdouderling in een Nederlands Gereformeerde kerk in Zwolle. Door de week adviseert hij over informatiebeveiliging en privacy. Daarnaast mag hij graag fietsen, hardlopen, tv series kijken en bloggen met zijn zwager Lennert. Luistert tot slot graag naar harde christelijke herrie.
Renco Schoemaker

Latest posts by Renco Schoemaker (see all)

Vorige blog
Volgende blog

Labels:, , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (3)

Laat een reactie achter

           

Copyright © Geloofsvoer.nl - 2013-2017

Logo Geloofsvoer.nl