Skip to main content

De film top 10 van Dick

Een pleidooi om naast series ook films te (blijven) kijken.

Op de valreep van 2020 deelt Dick zijn film top 10. Alhoewel het aanbod dit jaar magerder was, blijkt er voldoende moois te zien.
| Dick Sluiter |

Het is jammer dat Renco zich voornamelijk richt op series, want nu kan ik zelden met hem praten over films. En films blijven voor mij dankbare onderwerpen om over te praten, vandaar mijn behoefte om een blog te maken over mijn beste films van 2020. En wat opvalt als je de top 10 hieronder bekijkt met in het achterhoofd series: ze zijn niet eenvoudig om te zetten/vervangen door een serie format. Films brengen toch echt een andere ervaring met zich mee dan series, ook al maken ze gebruik van dezelfde technieken. Een pleidooi om naast series ook films te (blijven) kijken.

Het was natuurlijk een karig bioscoopjaar en veel releases zijn uitgesteld naar een later tijdstip, maar desalniettemin kwam ik tot een mooie lijst.

Last but not least

10.  The Lighthouse

Ik citeer schaamteloos uit de Volkskrant recensie: “Na zijn alom bejubelde debuutfilm The Witch(2015) schiet Eggers opnieuw raak met een onder de huid glibberende kostuumhorrorfilm, die met één locatie en twee weergaloze hoofdrolspelers een complete, ziltige hel oproept. Eggers en cameraman Jarin Blaschke draaiden op zwart-witfilm en met een 1,19:1-beeldverhouding, dat een vervreemdend smal kader oplevert en zo zelfs zeepanorama’s claustrofobisch maakt en veel nadruk legt op de gestalten van de mannen en de ranke vorm van de vuurtoren.”.

Wat een beklemmende ervaring is deze film; met ruwe weersomstandigheden, onheilspellende voortekenen (of niet?) en een alom aanwezige misthoorn als belangrijkste ingrediënten. Een film die gaat voor het gevoel in plaat van het verstand. Na afloop heb je meer vragen dan antwoorden gekregen, maar man, o man wat een hallucinante trip.

9. Uncut Gems

Ik ben absoluut geen fan van Adam Sandler, maar na de lovende recensies over zijn rol in de Netflix film Uncut Gems van de broers Josh en Ben Safdie besloot ik hem toch een kans te geven. En wat een positieve verrassing, de drukke Sandler gecombineerd met een hyperkinetische camerastijl vormt een perfect symbiose, ook omdat dit gepaard gaat met een hierop aansluitende verhaallijn. Sandler’s personage raakt meer en meer verstrikt in zijn eigen praatjes en plannetjes en glijdt gedurende een nacht langzaam af in zijn/de gekte. Je bent als kijker net zo verward als de hoofdrolspeler en dit is verbazend genoeg een meeslepende ervaring.

De film top 10 van Dick

“Zie ze gaan, Blake en Schofield, van het idyllische weiland naar de modderige, smalle loopgraven. Majestueus gefilmd door cameragigant Roger Deakins in technisch imposante, meeslepende, ononderbroken opnamen, met kundig verbloemde montage. Dit is het unique selling point van 1917.”

De subtop

8. For Sama

Indrukwekkende documentaire over het runnen van een ziekenhuis te midden van de heftigste stadsoorlog in Aleppo, Syrië. Bijzonder vanwege de omstandigheden (er wordt een kind geboren tijdens de oorlog) de omgeving (in stad staat van beleg) en de keuzes (blijven of vluchten).

7. The Invisible Man

Ik ben fan van Elisabeth Moss. Ze is geweldig in topseries als Mad Men, Top of the Lake en Handmaid’s Tale. Minder bekend is ze als filmactrice, maar daar komt met The Invisible Man mogelijk verandering in. Ze speelt fantastisch als een vrouw die bang is voor haar (dode?) man. Haar man manipuleerde, controleerde en misbruikte haar tot ze uiteindelijk aan hem weet te ontsnappen. Even later in de film blijkt hij overleden, maar het personage van Moss blijft zijn (onzichtbare) aanwezigheid voelen. Is ze gek geworden of…? Een zeer spannende en enge film, die bij mij echt onder de huid ging zitten. Als je mij tijdens het kijken had laten schrikken, had je meteen de ambulance kunnen bellen. Super gedaan, alhoewel hij op het einde nog een beetje uit de bocht vliegt, maar gaat dat zien (als je van lekker griezelen houdt tenminste).

6. Tennet

De enige film die ik (met Renco) gezien heb in de bioscoop gedurende deze coronacrisis. Ik ben blij dat ik op zijn uitnodiging ben ingegaan, want deze film moet je op het grote scherm met luide ondersteuning hebben gezien. Dit is zeker niet Christopher Nolan’s beste film, maar hij brengt altijd iets spectaculairs ten tonele. Je mond valt gegarandeerd open bij de wonderlijke (technische) dingen die je op het scherm ziet. Dat dit bij Tenet ten koste gaat van de (emotionele) diepgang is jammer, maar als je dat kan loslaten krijg je weer iets unieks te zien. Dit blijft bijzonder als je bedenkt dat dit een blockbuster is met een megabudget, oftewel een groot risico voor een filmstudio. Erg jammer dat hij financieel gezien een ontzettende flop is geworden. Hopelijk weerhoudt dat de studio’s niet om in de toekomst dit soort films toch te blijven steunen en uitbrengen.

5. Richard Jewell

Ik kijk vrijwel alle films van Clint Eastwood, zowel van hem als acteur, maar zijn laatste jaren voornamelijk in zijn rol als regisseur. Na de toppers (Mystic River, Million Dollar Baby) volgden wat matige films (Hereafter, J.Edgar, 15.17 to Paris), maar in deze film hervindt hij gedeeltelijk zijn oude vorm. Mooi gespeeld door hoofdrolspeler Paul Walter Hauser als Richard Jewell, de beveiligingsbewaker die een bomaanslag op de Olympische Spelen in Atlanta (1996) weet te voorkomen om vervolgens tot hoofdverdachte (!) te worden veroordeeld. De eerste ‘trial by media’ wordt dit, waargebeurde, verhaal ook wel genoemd. Medeleven, ergernis, verontwaardiging en humor zijn elementen die evenredig over de film worden verdeeld. Met een fijne film tot resultaat. O, ja Sam Rockwell is in een bijrol (weer) fantastisch.

4. Little Women

Gekeken vanwege de regisseur (Greta Gerwig) en de talentvolle, voornamelijk Britse cast (Florence Pugh, Soairse Ronan, Emma Watson, Eliza Scanlen, Meryl Streep en Laura Dern). Een verfilming van het boek van Louisa May Alcott, die al vele filmadaptaties kent. Ik ben gelukkig niet zo bekend met al die andere filmversies, dus ik werd niet gehinderd door vergelijkingen. Gelukkig maar, want zonder al te veel verwachtingen vloog deze film voorbij. Ik heb gewoon ontzettend genoten van de sfeer, thema’s, ‘world building’ en acteerwerk in deze film.

De top

3. Hamilton

Op voorhand leek me dit helemaal niets: een letterlijke verfilming van een succesvolle Broadway musical. En letterlijk als in: je kijkt naar toneel en niets anders. Maar de voor mij onbekende geschiedenis van de Founding Father Alexander Hamilton wordt wervelend tot de kijker gebracht. Slim decor- en lichtgebruik, verrassende muziekkeuzes en veel spelplezier maakten dit tot een meer dan leuke kijkervaring.

2. A Hidden Life

Renco en ik hebben hier beiden al een blog aan gewijd, maar ik wil in dit stukje toch nog de prachtige cinematografie benoemen. Want wat een schitterende beelden, niet enkel bedoeld als visueel behang, maar ook nog eens ondersteunend aan het verhaal. Indrukwekkend.

1. 1917

Zie ze gaan, Blake en Schofield, van het idyllische weiland naar de modderige, smalle loopgraven. Majestueus gefilmd door cameragigant Roger Deakins in technisch imposante, meeslepende, ononderbroken opnamen, met kundig verbloemde montage. Dit is het unique selling point van 1917.” (Volkskrant recensie). Door deze stijlkeuze bevind je je midden in de oorlogsgekte, een behoorlijk intense ervaring, vooral in de bioscoop. Het goede acteerwerk, de bij tijd en wijle nagelbijtende spanning en de wrange conclusie maken de film af.

Iets meer over auteur Dick Sluiter

Dick is zo’n 35 jaar, getrouwd en vader van twee kinderen. Hij is zeer geïnteresseerd in alles wat met religie te maken heeft, van kunst tot wetenschap en van traditioneel tot postmodern.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.