Skip to main content

De zevende profetie van Jesaja

| Renco Schoemaker |
Vandaag grijpt Renco terug op zijn luisterervaring van jaren terug bij de zevende profetie uit Jesaja 53. Met een bijrol voor Dick.

Jaren geleden startte ik met het luisteren van de ‘Nieuwe Bijbelvertaling’ (NBV). Ik reed toen wekelijks vele honderden kilometers. Toen dat voorbij was, had ik de bijbel nog niet uit. Dit voorjaar rondde ik het luisteren alsnog af op de terugweg uit Spanje. Ja, het kost tijd maar wanneer je veel reistijd hebt kan ik het je aanraden de hele bijbel eens te luisteren (incl. apocriefe boeken). Vandaag een blogje over de zevende profetie van Jesaja. Met ook een rol voor Dick.

Jesaja 53

In het boek Jesaja staan zeven profetieën over Jezus. Bij het luisteren van Jesaja zijn ze me niet allemaal zo opgevallen, laat staan bij gebleven. Maar ik herinner me nog goed dat ik, na héél véél verzen uit het Oude Testament gehoord te hebben, ineens deze profetie hoorde. Jesaja 53. Onderweg terug vanuit Horst aan de Maas naar Zwolle wist deze tekst me erg te raken. Zodanig dat ik het jaren later nog precies weet. In dit oude boek werd al zo accuraat en ‘levendig’ gesproken over Jezus. Dat fascineerde me dagen, en maakt dat ik er nu nog een blog over schrijf.

Hieronder de tekst uit de ‘Bijbel in Gewone Taal’ (BGT) vertaling.

Uit de BGT

Gods dienaar werd door niemand gezien
1 Niemand van ons volk geloofde wat er verteld werd. Niemand van ons heeft gezien wat de machtige Heer gedaan heeft. 2 Gods dienaar werd in het begin door niemand gezien, net als een plantje dat maar niet wil groeien. Hij viel niet op, hij was niet mooi. Niemand keek naar hem, hij werd door niemand bewonderd. 3 De mensen liepen hem voorbij, ze deden alsof hij niet bestond. Hij wist wat pijn was, hij wist wat ziekte was. Hij liet zich liever niet aan de mensen zien.

Gods dienaar moest voor ons lijden
4 Gods dienaar heeft pijn gehad, hij heeft voor ons geleden. Hij heeft onze ziektes en onze pijn gedragen. Wij dachten dat God zijn dienaar liet lijden om hem te straffen. 5-6 Maar God heeft hem gestraft voor ons. Gods dienaar is mishandeld voor onze fouten, hij is gedood voor onze zonden. Want wij luisterden niet meer naar God, we leken wel verdwaalde schapen. En Gods dienaar moest onze schuld dragen. Omdat hij gestraft werd, hebben wij nu vrede. Omdat hij geslagen is, zijn wij genezen.

Gods dienaar heeft zich niet verzet
7 Gods dienaar werd mishandeld, maar hij verzette zich niet. Hij zweeg, hij deed zijn mond niet open. Hij was zo stil als een lam dat geschoren wordt. Hij was zo stil als een schaap dat geslacht gaat worden. 8 Gods dienaar werd gevangengenomen. De mensen zeiden dat hij schuldig was. Hij werd weggebracht om gedood te worden. Niemand heeft geprotesteerd. Gods dienaar werd geslagen voor de zonden van het volk. Hij werd gedood, hij mocht niet langer leven. 9 Gods dienaar heeft nooit geweld gebruikt, hij heeft nooit iemand bedrogen. En toch werd hij begraven tussen de misdadigers, zijn graf lag tussen de graven van slechte mensen. 10 Want de Heer wilde dat zijn dienaar zou lijden. Zijn dienaar moest gedood worden. Hij moest zijn leven geven om de schuld van de mensen te dragen.

Gods dienaar zal weer leven
Gods dienaar heeft de schuld van de mensen weggenomen. Daarom zal hij weer leven, en hij zal veel nakomelingen krijgen. Hij zal ervoor zorgen dat Gods plannen uitgevoerd worden. 11-12 Als zijn lijden voorbij is, zal hij weer leven in het licht. En hij zal begrijpen wat God voor de mensen gedaan heeft. De Heer zegt: ‘Mijn dienaar heeft de schuld van veel mensen gedragen. Daarom zal ik hem veel macht geven. Hij zal net zo machtig zijn als de machtigste koningen van de wereld. Alle mensen zullen zien dat mijn dienaar een goed mens is. Ze dachten dat hij een misdadiger was. Maar mijn dienaar wilde sterven voor de mensen. Hij heeft de schuld van veel mensen gedragen. En hij heeft vergeving gevraagd voor misdadigers. ’

Religiewetenschappen

In mijn enthousiasme en fascinatie over deze profetie noemde ik het in een gesprek met Dick. Hij, als religiewetenschapper, had hier toch zeker ook kennis van genomen én een nadere duiding, en zeer vermoedelijk ook een mening, over. Dat klopte, al deelde hij mijn fascinatie niet direct. Dick opperde dat, als ik het mij goed herinner, dergelijke teksten later (bij het vertalen?) zijn toegeschreven aan Jezus. Ofwel: menig jaren ná Jezus’ leven hier op aarde is deze tekst, met ’terugwerkende kracht’ naar hem toegeschreven.

Nu kan je direct een discussie starten over de (on)feilbaarheid van de bijbel, zie daarvoor deze twee blogs, maar voor nu sluit ik af met een oprechte vraag aan Dick. Eentje die ik jaren terug niet stelde omdat ik het hem enigszins kwalijk nam dat hij mijn ‘verwondering’ bij deze profetie van me afnam met zijn zienswijze. (no hard feelings :)

Dick, hoe lees en interpreteer jij deze (of andere) profetieën uit het Oude Testament die over Jezus’ (komst) lijken te gaan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer over Renco Schoemaker

Renco is ruim 35 jaar, man en vader van twee. Hij was eerder jeugdouderling in zijn gemeente in Zwolle. Hij mag graag fietsen, hardlopen, tv series kijken en bloggen. Luistert tot slot graag naar harde christelijke herrie.